به منظور نظارت بر عملکرد کلیه واحد های خدمات رسان به مسافران و گردشگران در همه ابعاداعم از اسکان؛ رفاه ، ارزاق عمومی؛ خدمات امداد خودرو، خدمات بهداشتی و درمان ، خدمات پذیرایی، خدمات رفاهی و سرگرمی و سایر خدماتی که به مسافران ارائه میگردد و همچنین تنظیم بازار این کمیته تشکیل گردیده است.
در این راستا نکات و محورهای ذیل به عنوان بخشی از اقدامات کمیته مذکور می بایست مدنظر ستادهای اجرایی خدمات سفر استانها و مناطق آزاد قرار گیرد
1. نظارت بر مراكز اقامتي اعم از هتل، هتل آپارتمان، ميهمانپذيرو ساير.
2. نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتي ( تورگردانان، راهنمايان تور)
3. نظارت بر مراكز بين راهي در كليه محورهاي مواصلاتي استان
4. نظارت بر ساير مراكزي كه خدمات گردشگري ارائه مي نمايند نظير مراكز رزرواسيون و خدمات گردشگري، مراكز خدمات گردشگري دريائي، شركتهاي مرتبط تخصصي اين حوزه
5. به كارگيري نيروي انساني علاقه مند به امر گردشگري به خصوص دانشجويان مرتبط و ngoها و آموزش آنان جهت بهره گيري در امر نظارت ايام نوروز و پيش از نوروز(هميار نظارت)
6. برگزاري حداقل يك جلسه توجيهي براي مديران مراكز اقامتي و دفاتر خدمات مسافرتي در خصوص رعايت دستورالعمل ها و بخشنامه ها
7. برنامه ریزی در خصوص چگونگي تشکیل اکیپ های نظارتی مشترک و زمانبندی نظارت ها در سطح استان
8. بهره گيري از توان انجمن دفاتر خدمات مسافرتي و جامعه هتلداران استان در امر نظارت
9. شناسائي واحدهاي اقامتي غير مجاز و تعيين تكليف آنان تا قبل از نوروز
10. هماهنگي با مراجع قضايي و انتظامي جهت برخورد قانوني با متخلفين احتمالي
11. نظارت بر فعاليت تاسيسات و موسسات خدمات گردشگري دريائي
12. نظارت قبل از نوروز و ابلاغ ايرادات موسسات و تاسيسات گردشگري به آنان جهت رفع
13. برگزاري نشست توجيهي براي ناظرين
14. پایش و نظارت بر كميت و كيفيت خدمات تخصصي گردشگري اعم از تورهاي استانگردي، برنامه تور، بيمه مسافران تور، نرخ خدمات، حضور راهنما و ساير
15. تشكيل كميته مشترک نظارتی با همكاري ادرات کل صنعت، معدن و تجارت استان، تعزيرات حكومتي،ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، دانشگاه علوم پزشكي استان، نيروي انتظامي استان (اماكن عمومي) حمل نقل و پایانه ها و اتحادیه ها و صنوف و و در صورت نیاز جهاد کشاورزی و دامپزشکی
16. نظارت بر كار رستورانها و آشپزخانه هاي صنعتي و مراكز عرضه مواد غذائي به لحاظ بهداشتي
17. نظارت بر كار مراكز حمل و نقل درون شهري، تاكسيراني، اتوبوسراني، تاكسي تلفني و غيره.
18. نظارت بر كار مراكز پخت و عرضه نان و ساير عرضه كنندگان موادغذائي و فاسد شدني
19. نظارت بر كار مراكزخدمات خودرویی و همچنین بر ارائه خدمات پارکینگ ها و توقفگاهها
20. نظارت بر مراکز نگهداری کالا ( سردخانه ها، بنادر، انبار) و بررسی میزان موجودی کالا در اول و پایان دوره به منظور پشتوانه ذخیره سازی
21. نظارت ویژه بر تامین و توزیع میوه و مرکبات شب عید
22. جلوگيري از افزايش كاذب قيمت ها و فعال سازي ستاد تنظيم بازار در سطح استان و شهرستانها
23. و نهایتا نظارت بر کمیت ، کیفیت و نرخ خدمات مختلفي كه در صنوف مختلف توزیعی و خدماتی در سطح استان به مسافر و گردشگر ارائه مي شود.
نظارت بر تاسيسات موسسات تخصصي گردشگري بند های 1 تا 14 بر عهده اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان بوده که در مواقع نیاز با مشارکت سایر دستگاهها انجام میگردد ؛ ليكن نظارت بر ساير صنوف با همكاري كميته نظارت متشكل از سازمانهاي مختلف انجام خواهد شد.
نظارت ها مي بايستي از ماهها قبل از نوروز ( آذر ماه و دیماه) آغاز و با صدور اخطار و تعيين مهلت، ايرادات و نواقص موجود رفع گردد. تا در دور دوم بازدید های نظارتی ( بهمن و اسفند ماه) قابلیت اعطای مهلت مجدد و یا برخورد قاطع با آندسته از واحد های صنفی که خود را برای ارائه خدمات مناسب برای نوروز 95 آماده نکرده اند وجود داشته باشند.
با توجه به بند 8 مصوبات دومین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که به استانداران محترم جهت اجرا ابلاغ گردید و مقرر شد کمیته ویژه و ضربتی نظارت بر سرویس های بهداشتی و نماز خانه های سطح استان اعم از مراکز عمومی یا مراکز پذیرایی بین راهی تشکیل گردد و باز دید جامعی از مراکز مذکور صورت پذیرد و با یکبار اخطار در صورت عدم توجه برخورد قاطع(پلمپ واحد) صورت پذیرد لذا کمیته نظارت و تنظیم بازار در اولین اقدام می بایستی اجرای این مصوبه و نتیجه اقدامات کمیته ضربتی را در دستور کار خود قراردهد و با توجه به حمایت قاطع وزارت خانه ها و سازمانهای نظارتی و عضو که از ساماندهی سرویس های بهداشتی و همچنین برخورد قاطع و اثر بخش با موارد نامناسب حمایت جدی نموده اند لذا انتظار میرود کمیته نظارت اقدامات اساسی در اینخصوص معمول تا نتایج اقدامات برای مسافران و گردشگران نوروز 95 محسوس باشد.