1

معرفی درخت سرخدار

سرخدار درختی منحصر به فرد ،از خانواده ی سوزنی برگان اما باخواصی متفاوت است.این درخت متعلق به دوره ی سوم زمین شناسی و قبل از عصر یخبندان می باشد که چیزی بیش از صدو نود میلیون سال پیش را شامل می شود وجزء گونه های انگشت شماریست که از دوره یخبندان جان سالم به در برده وتاکنون زنده مانده است.

سرخدار درختی  منحصر به فرد ،از خانواده ی سوزنی برگان اما باخواصی متفاوت است.این درخت متعلق به دوره ی سوم زمین شناسی و قبل از عصر یخبندان می باشد که چیزی بیش از صدو نود میلیون سال پیش را شامل می شود وجزء گونه های انگشت شماریست که از دوره یخبندان جان سالم به در برده وتاکنون زنده مانده است.

این درخت گیاهیست زینتی ودر عین حال صنعتی که هم ظاهری زیبا دارد و هم چوبی  خوش نقش و البته بی نهایت مقاوم به رطوبت وفرسایش که همین عامل  باعث شده است تا نظر افراد زیادی را به خود جلب کند که موجب شده است تا ادامه ی حیاتش بشدت با مشکل روبه روشود .پراکنش این درخت در اکثر نقاط دنیاست اما یا بصورت تک پایه است و یا توده های کوچکی  را شامل می شود این درحالیست که درشمال ایران محدوده رشد آن وسیع است،خصوصا اینکه در محدوده شهرستان  علی آبادکتول ودر روستاهای سیاه رودبار و افراتخته بزرگترین ذخیره گاه این درخت را شاهد هستیم که نه تنها درایران ،بلکه درتمام دنیا بی نظیر است طوریکه یک توده ی خالص سرخدار را در آنجا شاهد هستیم و  به عنوان یک افتخار ،ارزش وسرمایه ملی است .

سرخدار درخت زندگیست وجزء هفت گیاه مقدس جهان ،که باشیره ی جان خود ،جان انسان را از مرگ نجات می دهد.

در این درخت ماده ای به نام توکسین وجود دارد که طی  فرآیندی مشکل وهزینه بر ،آنرا از درخت استخراج  کرده و تاکسول را تولید می کنند که یکی از مهمترین منابع در درمان سرطان است .

در چند کشور اروپایی به دلیل عدم رشد وسیع سرخدار آنرا در محیط آزمایشگاه کشت می کنند و از آن توکسین استخراج می کنند که یکی از گرانترین صنعتهای اروپاست .

در گذشته بخاطر مقاومت  وکشسانی بودن چوبش از آن در ساخت تیرکمان استفاده می کردند .رشد این درخت بصورت ده سانتیمتر قدی وحدود یک میلیمتر قطری در سال است که بخاطر همین کند رشد بودن،باقطری  کم ،عمری بیش از هزار سال دارد والبته تکثیرش نیز بشدت مشکل  است .

تمامی بخش های این درخت سمی است بجزمیوه ی آن به نام آریل  که قرمز رنگ و به اندازه آلبالوست.این میوه خوراکیست   و طعمی گس مانند خرمالو دارد که البته هسته ی آن نیز سمی است ونباید جویده شود.

اروپاییان آن را بصورت مصنوعی کشت واز آن در ساخت داروی ضد سرطان استفاده می کنند .

این درخت خودش انتخاب میکند کجا رشد کند وتاکنون بدست انسان بصورت  طبیعی رشد نکرده است.

قدیمی ترین  درخت سرخدار جهان در کشور ترکیه است اما قدیمی ترین  جنگل سرخدار جهان درایران شهرستان علی آباد کتول در روستای گردشگری سیاه رودبار  قرار دارد .

حدود دویست سال است که دراین ذخیره گاه نهالی رشد نکرده است و جایگزینی  برای این درختان کهن وجود ندارد.جنگلی که حرکت میکند و هر چند سال یکبار مکانش را بجایی دیگر در کیلومتر ها دورتر منتقل میکند.

سرخدار یک درخت نیست ،یک افتخار، ارزش وتعلقیست که در بین جهانیان باید یکی از نمادهای ایرانیان محسوب شود .

بیاییم  باهم از این سرمایه و افتخار ملی حمایت کنیم.