1

چنار تاریخی روستای نرسو

چنار تاریخی روستای نرسو و مشخصات آن

 چنار تاریخی در روستای نرسو در مسیر ثبت ملی قرار گرفت. درخت چنار در روستای  نرسو که سن تقریبی این درخت 800 سال می باشد و این درخت با قطر بالای  4 متر و ارتفاع بالای 30 متر بعنوان کهن ترین درخت چنار در محدوده شهرستان علی آباد کتول می باشد تاج پوشش این درخت وسیع و فضایی در حدود250 متر مربع را اشغال نموده است.معرفی این اثر ارزشمند می تواند موجبات حمایت بیشتر از آن را فراهم نماید وبه همین منظور با بررسی های بعمل آمده کارشناسان مربوطه در لیست پروژه های ثبت آثار ملی قرار گرفت .

روستا ییلاقی نرسو در 18 هزارگزي جنوب غربي شهرستان علي آبادكتول در دهنه محمدآبادكتول قرار داشته كه داراي بيش از يكصد و پنجاه خانوار بوده آب شرب آن از چشمه سارها تامين شده و محصولاتش غلات و حبوبات و لبنيات بوده شغل اصلي اهالي كشاورزي و گله داري بوده وصنعت دستي زنان كرباس بافي ودستمال بافي است.وهم اكنون ازنعمت برق و آب لوله كشي بهداشتي برخوردارمي باشد.وهمچنین دراین روستای ییلاقی طوایف اسفندیاری- پلنگ -ضیائی وشریفی سکونت دارند.

روستا ییلاقی نرسو در 18 کیلومتری جنوب غربی شهرستان علی آبادکتول در دهنه محمدآبادکتول قرار دارد.

™روستای ییلاقی وکوهستانی نرسو واقع در دهنه محمد آباد کتول از توابع علی آبادکتول می باشد.این روستای کوهستانی ییلاق تابستانی اهالی روستاهای برفتان ونوده و تعدادی از اهالی گرگان می باشد.
محصولات اصلی این روستا غلات و حبوبات و لبنیات بوده وشغل اصلی اهالی کشاورزی و گله داری بوده وصنعت دستی زنان کرباس بافی ودستمال بافی است.

™مردمان آن اکثراً دامداران ییلاق رو می باشند و کشاورزانی که به صورت خوش نشینی در آن سکونت دارند.

زبان رسمی آن فارسی و از نوع لهجه کتولی می باشد.این لهجه مخصوص منطقه علی آباد می باشد و از قدمت زیادی برخوردار می باشد.انواع کلمات و هجاها و نوع چیدمان جملات آن بسیار خاص بوده و از طراوت خاصی برخوردار می باشد.
روستای نرسو حدود 15 کیلومتری فاضل آباد ودر18کیلومتری علی اباد کتول بوده و در قسمت شرقی رودخانه محمد آباد می باشد.