1

روستای بدراق نوری

روستای بدراق نوری در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان علی آباد کتول واقع شده است. این روستا با ۳۷ درجه و ۳ دقیقه عرض شمالی و۵۴ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی از توابع بخش مرکزی این شهرستان است. بیش از یکصد سال پیش این روستا توسط طوایف مختلف ترکمن ـ که به صورت انفرادی به دنبال چرا بودند ـ در دشت ترکمن صحرا نباشند.

وستاي بدراق نوري در حدود 15 کيلومتري شمال غربي شهرستان علي آباد کتول واقع شده است. اين روستا با 37 درجه و 3 دقيقه عرض شمالي و 54 درجه و 50 دقيقه طول شرقي از توابع بخش مرکزي اين شهرستان است. بيش از يکصد سال پيش اين روستا توسط طوايف مختلف ترکمن ـ که به صورت انفرادي به دنبال چرا بودند ـ در دشت ترکمن صحرا نباشند.

در شهريور سال 1320 توسط دولت وقت، خيابان بندي شد و در همان زمان نيز مردم را به درختکاري در حاشيه ي خيابان ترغيب و گاهي اجبار کردند ولي با گذشت زمان به حالت کنوني مبدل شد.

روستا از همان بدو تشکيل به نام طايفه ي تشکيل دهنده ي آن «بدراق» ناميده شد ولي بعدها به دليل ايجاد روستاي ديگري به همين نام با اضافه شدن پسوندي به نام بزرگ روستا ، «نوري»، اسم اين روستا به بدراق نوري مبدل شد.

از آثار قديمي اين روستا اولين چاه بتوني است که به نام اجراي اصل 4 ترومن و براي آموزش ايجاد چاه هاي بتوني در منطقه و به تبع آن، استفاده از موتور آب براي کشاورزان در آن زمان حفر شد و در حال حاضر به صورت مخروبه اي موجود است.

جمعيت اين روستا براساس سرشماري نفوس و مسکن سال 1375 حدود 2 هزار و 267 نفر است و از ارديبهشت 82، عاشر بدراق نژاد 57 ساله که اولين تحصيل کرده ي روستا و مدير بازنشسته ي آموزش و پرورش است، دهيار اين روستا شد. در شرايط بهره سه طايفه سارچال، شورا و ورخ بدراق نوري در آن ساکن هستند آب شرب، برق، تلفن، خانه ي بهداشت و زمين فوتبال که جديداً حصارکشي آن به پايان رسيده است ، برخي از امکانات رفاهي اين روستاست.

همچنين طرح هادي روستا با قول مساعد بخشداري مرکزي و نماينده ي مردم علي آباد در مجلس شوراي اسلامي در حال اجراست. شغل اصلي ساکنين اين روستا کشاورزي است و مهمترين محصولات آنها شامل گندم، جو، پنبه، شالي و مقدار کمي صيفي جات است.

هرچند در سال هاي اخير با تعامل اعضاي شورا و دهياري، امکانات رفاهي نسبي در روستا فراهم شده است ولي هنوز هم مشکلاتي باقي مانده ، روستاييان اعتقاد دارند فاصله زياد روستا از مرکز شهرستان و نزديکي به حوزه ي استحفاظي شهرستان گنبد کاووس باعث شده که بخشي از امکانات هنوز از اين شهرستان فراهم شود و اين خود دليل بزرگي است براي مشکلات ماندگار روستا، در هر صورت ساکنان روستاي بدراق نوري در انتظار ارتقاء امکانات رفاهي روستايشان هستند.