1

پلاس بافی کتول

«پلاس» نوعی گلیم پشمی یک رو است که غالباً بعنوان زیرانداز بکار می رود.

 «پلاس» نوعی گلیم پشمی یک رو است که غالباً بعنوان زیرانداز بکار می رود. معروفترین پلاس را در ترکمن صحرا بافته می شود و در آن نواحی آنرا «پالاس» می نامند. در یزد و سایر نقاط ایران به ویژه بین عشایر نیز این زیرانداز می بافته می شود. به دلیل اینکه پلاس از نخ پشم بافته می شود رطوبت را از زمین یا اطراف خود به بالا منتقل نمی کند و به این خاطر برای فرش نمودن کف چادرهای عشایر یا ساختن سیاه چادر که اغلب در زمین های مرطوب و بدون زه کشی برپا می گردد و نیز خانه های روستایی مورد استفاده قرار میگیرد .
پلاس یکی از معروف ترین صنایع دستی منطقه تورکمن صحرا هست که تقریبا اکثر بانوان تورکمن در این زمینه تبحر دارند .
زن روستای بدراق نوری به زیبا ترین شکل ممکن هنر خود را به نمایش میگذارد و ساعت ها پشت دار مینشیند و می بافد و می بافد رج به رج هنر نمایی میکند .

پلاس از دیرباز به عنوان زیرانداز مناسب جهت محافظت از رطوبت، سرما و گرمای زمین به کار می رفت و به این لحاظ در مفروش نمون کف چادرهای عشایر و نیز در خانه های روستایی مورد استفاده قرار می گرفت که به مرور زمان و با جایگزین شدن دیگر زیراندازها روبه فراموشی سپرده شده بود و به همین جهت به دنبال این بودیم تا پلاس بافی را احیا کنیم و مجددا در چرخه تولیدات صنایع دستی شهرستان قرار گیرد.