1

با هنر آجیده دوزی آشنا شوید

آجیده دوزی یا پنبه دوزی نوعی از رودوزی های سنتی ایران است و ریشه یعمیقی در هنرهای سنتی ایران دارد. درباره ی سابقه ی آن اطلاعات دقیقی دردست نیستاما قدیمی ترین مدرک، مربوط به زمان هخامنشیان است.

آجیده دوزی یکی از رودوزی های سنتی و با سابقه ایرانی است. در آجیده دوزی لایه ای از پنبه بین دو لایه پارچه قرار می گیرد و سپس با دوخت روی پارچه ، نقوش و طرح های ظریف و بر جسته ایجاد می نمایند و به آن پنبه دوزی یا لایه دوزی می گویند.
سابقه این هنر در ایران را می توان به دوره اشکانیان و هخامنشیان نسبت داد. پیتر دلاواله در سفر نامه خود در دوره صفویه در تشریح لباس ایرانیان نوشته جلیقه ای که ایرانیان در زمستان می پوشیده اند،  غالباً از نوع پنبه ای بوده و حالتی رنگین پر نقش داشته و داخل آن را پنبه دوزی می کرده اند. در گلستان و بعضی نقاط دیگر کشور برای تزئین کلاه درویشی از این نوع دوخت استفاده می شود که علاوه بر زیبایی ظاهری باعث استحکام و دوام نیز می گردد.آجیده در فارسی به معنای بخیه زدن، سوزن زدن، خلائیدن سوزن یا درفش یا نشتر در چیزی است . آجیده دوزی یعنی دوخت ریز و ظریف بر روی پارچه ای دو لایه با لایه ی نازکی از پنبه در وسط آن که در منطقه کتول بر روی البسه محلی و پارچه های ستنی از آن استفاده میکنند.