1

طبيعت در شهرستان علي آباد کتول

شهرستان علي آباد كتول با مساحت 1160 كيلومتر مربع از شهرستان هاي مركزي استان گلستان است كه از شمال به شهرستانهاي گنبد كاووس و آق قلا ، از غرب به شهرستان گرگان ، از شرق به شهرستان راميان و گنبد كاووس و از جنوب هم به ارتفاعات البرز و استان سمنان شهرستان شاهرود محدود است .

طبيعت در شهرستان علي آباد کتول

رودخانه قره سو علي آباد
اين رودخانه از مازاد آب رودخانه هاي امام زاده و گرماب دشت در 16 كيلومتري شمال خاوري گرگان تشكيل شده و با عبور از دهستان استرآباد، روستاهاي دهستان مزبور را سيراب كرده و به نواحي سدن رستاق خاوري و سدن رستاق باختري وارد مي شود. با عبور از اين ناحيه و بعد از سيراب کردن روستاهاي يامپي، قرنجيک، گميشلي دولي و كفشگيري به سوي جنوب باختري رفته و به دهستان جعفرباي جنوبي وارد مي شود و پس از قطع کردن راه آهن گرگان - بندر تركمن و راه اتومبيل رو كردكوي - بندر تركمن و هم‌چنين راه اتومبيل رو و خط آهنساري - بندر تركمن در روستاي ساحلي قره سو به درياي خزر مي ريزد. در فصل باراني و يا هنگام بارندگي هاي شديد، مازاد آب رودخانه هاي دبه دار، چهل و چهار آب، انجيلاب، فسن رود، شصت كلا و خشكه رودبار به ترتيب از خاور به باختر به اين رودخانه مي ريزند. از شعبات مهم اين رودخانه مي ‌توان به زرين گل و كفشگيري اشاره کرد.
گرجوان علي آباد
اين رودخانه از به هم پيوستن رودهاي وجادره و زرين گل در 8 كيلومتري جنوب خاوري علي آباد تشكيل شده و رو به سوي شمال، روستاي املک و سنگدون از ناحيه كتول را مشروب مي كند. گرجوان پس از عبور از خاور درياچه قاسم خان، روستاي بدراق را پشت سر مي گذارد و پس از انحراف به سوي باختر و مخلوط شدن با رودخانه چاه علي رود در 3 كيلومتري خاور روستاي انبارالوم به گرگان رود مي ريزد.
چاه علي علي آباد
اين رودخانه از دامنه باختري كوه رشته خاک در 16 كيلومتري خاور علي آباد سرچشمه مي گيرد و پس از عبور از روستاي مشيرآباد به دشت گرگان وارد شده و رو به سوي شمال باختري از كنار روستاي كنيزک، گلي جان و ايمر به درياچه ايمر مي‌ريزد. شاخه ديگر اين رود متوجه باخترشده و در 8 كيلومتري خاور روستاي انبار الوم به رودخانه گرجوان وارد مي‌شود.
آبشار كبودوال علي آباد
اين مجموعه آبشار در دره اي نسبتا عميق و بسيار زيبا و در جنگل انبوه و ديدني كبود وال واقع شده است. آبشار كبودوال در 5 كيلومتري جنوبعلي آباد كتول قرار دارد و همواره توجه گردشگران را به خود جلب کردهاست.