1

چشمه زرین گل

زرین گل از دو کلمه زرین به معنی زیبا و گل به معنی بوته گل می باشدکه روی هم گل زیبا میشودمعنی دوم که گل که به معنی چشمه میباشد که به واسطه چشمه زیبا که در وسط روستای زرین گل میباشد که چشمه زیبا و هم از لحاظ ارزشمندی آب چشمه که حکم زر وطلا را دارد زرین گل نامیده شده است

استفاده از آب چشمه‌های معدنی به عنوان درمان، سابقهٔ چندهزار ساله دارد ولی طی قرن اخیر بر اثر پژوهش‌ها و بررسی‌های علمی انجام شده روی آب‌های معدنی، استفادهٔ درمانی آنها به طور جدی روز به روز گسترش یافته است. آب‌های معدنی بر حسب نوع و نمک‌های معدنی موجود در آنها دارای کاربردهای گوناگون هستند، ولی علاوه بر خواص فیزیکی وشیمیایی آب باید به عواملی مانند آب و هوای منطقه، ارتفاع از سطح دریا، روش درمان و وضعیت سلامت افراد توجه کرد. به عنوان مثال استفاده از آب‌های گرم معدنی به بیماران فشار خونی، قلبی، عروقی، مسلول، کلیوی و سرطانی توصیه نمی‌شود. ضمناً باید دورهٔ درمان، فصل استفاده و نیز منظم بودن درمان رعایت گردد. حتی ممکن است عکس العمل افراد در دوره‌های مختلف درمان با هم متفاوت باشد و مثلاً فردی در یک دوره، عکس العمل مناسب و در دورهٔ دیگری واکنش نامناسب نشان دهد که در این صورت نباید درمان را قطع نمود.

چشمه زرین گل : این چشمه که درست در وسط روستا می باشد که همچنانکه در وجه تسمیه روستا آمده بود که علت نام گذاری روستا هم همین شمه یا گل میباشد که در گذشته بسیار بزرگ که حدود ده مترو 2/5 الی 3 متر عمق داشته است  که بدلیل آب بسیار سرد در تابستان و گرم در زمستان بصورتی که حتی در زمستان بخار آب از آن بلند می شود که هم آب خوردن مردم روستا را تامین میکرده است و حتی در تابستان برای جلوگیر ی از گرمازده گی حتی حیوانات کار کشاورزی خصوصا شالی کاری استفاده می شده است .