1

معرفی یکی ازهنرمندان و نخبگان منطقه کتول

این هنرمند سازنده ی « دوتار » های کتولی نیز بود که پس از اتمام و ساخت هر دوتار ، با همان دوتار نوازندگی می کرد.

معرفی هنرمندان و نخبگان منطقه کتول استاد زنده یاد علی اصغر اصلانی کتولی معروف به « اکبر کتول » استاد زنده یاد علی اصغر اصلانی کتولی معروف به « اکبر کتول » ، فرزند درویشعلی ، در روز اول خردادماه سال 1319 هجری شمسی در روستای پیچک محله کتول دیده به جهان گشود

 

اکبر کتول ، بزرگ مرد موسیقی کتولی ، با خدمات ارزنده ای که به این هنر نمود برای همیشه در تاریخ هنر این منطقه ماندگار شد . این استاد برجسته با همراهی « سید احمد حسینی» از بانیان انجمن موسیقی کتول بودند . اکبـر کتـول سـرآمـد « نـی نوازان » کتول بوده است . نواختن نی را درسن ده سالگی از زنده یاد استاد حسن خدادادی آموخت .

 

  این هنرمند سازنده ی « دوتار » های کتولی نیز بود که پس از اتمام و ساخت هر دوتار ، با همان دوتار نوازندگی می کرد. در جشنـواره ی موسیقـی نواحی ایران به سـال 1379 هجری شمسی که در کرمان برگزار شد ، به‌عنوان یکی از داورهای جشنواره انتخاب گردید .

 

امروز آثار این هنرمنـد بـزرگ ، گـنجینه ای از هنـر کتـولی را به یـادگـار گذاشته است . این نابغه ی موسیقی کتولی در روز بیست و سوم آبان ماه سال 1379 هجری شمسی از دار فانی  رخت بربست و در امامزاده روستای الازمن کتول به خاک سپرده شد یادش گرامی باد .

استاد علی اکبر اصلانی کتولی

استاد علی اکبر اصلانی کتولی فرزندحاج قربان به‌سال‌1333‌هجری‌شمسی‌در‌روستای پیچک محله‌کتول پای به عرصه هستی نهاد . این هنرمند برجسته در خانواده ای متولد شد که همگی اهل هنر بودند . مخصوصاً پدر بزرگوار او یکی از بهترین خوانندگان زمان خود به شمار می رفت . عموی او استاد زنده یاد « شعبان اصلانی کتولی » نیز هنرمند قابلی بود.