1

بازار نعلبندان گرگان - استان گلستان

بازار نعلبندان که در مرکز شهر گرگان واقع شده از جنوب خیابان امام خمینی از غرب به محله سرچشمه متصل است این بازار که امروزه از نظر شکل ظاهر و کالبدی تغییرات زیادی نسبت به اصالت اولیه خودش دارد، بافت آن در گذشته به صورت خطی یا راسته است.

بازار نعلبندان که در مرکز شهر گرگان واقع شده از جنوب خیابان امام خمینی از غرب به محله سرچشمه متصل است این بازار که امروزه از نظر شکل ظاهر و کالبدی تغییرات زیادی نسبت به اصالت اولیه خودش دارد، بافت آن در گذشته به صورت خطی یا راسته است.

که این راسته از یک طرف به مسجد جامع شهر و از طرف دیگر به مرکز محله بازار که تکایایی در پیرامون آن قرار گرفته منتهی می شود.  مغازه ها یا دکان ها در دو ردیف به صورت دربهای چوبی، کشویی و تاشو بوده و کف بازار کاملا با سنگفرش پوشیده شده بود.

هر راسته در این بازار متعلق به یک صنف خاص بوده، مثل راسته نجاران، راسته زرگران،دباغان و کفش دوزان.

بازار نعلبندان بر خلاف بازارهای شهرهای مرکزی ایران مانند اصفهان، تبریز، اراک و قزوین سرپوشیده نبوده و در منابع مکتوب تاریخ هم در خصوص این بازار مطالبی آورده شده است. از جمله در کتاب احسن الطوانین آمده قدیمی ترین بازار استراباد بازار نعلبندان است.

در این بازار که در وسط شهر واقع شده است، از میان آن نهر آبی عبور می کند و مسجد جامع که در جوار این بازار قرار دارد قدیمی ترین مسجد شهر است.

در حاشیه ورودی این بازار کاروانسرایی به نام کاروانسرای کربلایی محمدی وجود داشت و چون این محله به نعلبند یعنی محل نعل زدن اسب ها و قاطرها معروف بوده به احتمال زیاد اسم بازار از آن گرفته شده است.

حمام قاضی که از حمام های تاریخی و با ارزش اسراباد بود، در این بازار واقع شده است.

این بازار هرچند از نظر کالبدی و ظاهری نسبت به گذشته خود تغییرات زیادی داشته ولی امروزه بدون شک یکی از فعالترین بازارهای ایران است و شاید همین پویا بودن و جریان زندگی و کار در این بازار یکی از دلایل بسیار مهم احیا و زندگی در بافت تاریخی گرگان باشد.

که امیدواریم همه ما در شناخت و حفاظت از این اثر ارزشمند تلاش زیادی داشته باشیم.