1

نان آقاندو

\" نون آقاندو\" که با سبزیجات مختلف مثل : اسفناج، سَلمه، اِشکنو و سُلُف پخت می شود .

نان در زبان محلی فارسیان نون گفته می شود . در فارسیان چندین نون محلی پخت می گردد که برخی از آن ها در فصول خاص و یا مراسم خاصی کاربرد دارند.

برخی از این نون های محلی عبارتند از :

" نون آقاندو" که با سبزیجات مختلف مثل : اسفناج، سَلمه، اِشکنو و سُلُف پخت می شود .

"نون کماج" که زیر خاکستر های داغی که زغال نرم دارند پخت می گردد .

"کُلُمّه" نونی که از سبوس گندم پخت می گردد و به عنوان غذای سگها بکار می رود.

"نون قرقروتی " نونی که در پخت آن از قره قروت استفاده می شود.

، "نون فتیر" نونی که خمیر آن را بلافاصله پس از درست کردن می پزند و نمی گذارندخمیر پف کند.

"نون کاک"

" قتلمه یا چلپک"

" نون شیر مال "

طرز تهیه نون آقاندو:

در پخت این نان ، یکی از سبزیهای اسفناج ، سَلمه ، اِشکنو ، سُلُف و یا .... استفاده می گردد . بدین صورت که ابتدا سبزی مورد استفاده را آب پز کرده و سپس آب آن را با فشار دو دست می گیرند . آنگاه با کمی روغن و کمی ترشی آلوچه تف می دهند تا خوش مزه شود .

خمیر که آماه شد آن را به شکل دایره پهن کرده و سبزی تف داده شده را روی این خمیر به شکلی پهن می کنیم که یک لایه نازک سبزی تمام سطح خمیر به غیر از مرکز آن را بپوشاند .

سپس از سه گوشه ی خمیر گرفته و آن را به وسط خمیر فشار می دهید تا به هم بچسبد . شکل ظاهری نان شبیه مثلث خواهد شد . سپس درز های روی خمیر را با اتصال دو لبه ی خمیر به یک دیگر و فشار بر هم می گیرید . برای بهتر چسبیدن لبه ها با انگشت لبه ها را خیس می کنیم . سپس مانند تصویر آخر خمیر حاوی مواد را بر عکس می کنیم تا هم لبه ها خوبتر به هم بچسبد و باز نشود و هم اینکه به همین صورت پشت رو داخل فر گذاشته شود

در پایان خمیر حاوی سبزی را داخل تنور یا گاز فر می گذارید و هنگامی که پخت (روی آن به رنگ قهوه ای در آمد) بیرون می آورید و میل می نمایید.