1

مارمرده

یکی از حلوا هایی که خاص منطقه فارسیان و اطراف آن است \" مار مرده \" می باشد . علت نامگذاری به این اسم را واقعا کسی نمی داند . این حلوا به خاطر استفاده از خرما ، برنج ، گردو و کنجد در آن بسیار خوش مزه و مقوی است و طبع گرمایی دارد . بدین خاطر در فصل زمستان این حلوا را درست می کنند .

یکی از حلوا هایی که خاص منطقه فارسیان و اطراف آن است " مار مرده " می باشد . علت نامگذاری به این اسم را واقعا کسی نمی داند . این حلوا به خاطر استفاده از خرما ، برنج ، گردو و کنجد در آن بسیار خوش مزه و مقوی است و طبع گرمایی دارد . بدین خاطر در فصل زمستان این حلوا را درست می کنند .

روش درست کردن این حلوا بسیار آسان است و زمان کمی می برد .

 

مواد لازم برای درست کردن " مار مرده " :

خرمای هسته جدا  ۱ کیلو

برنج آسیاب شده  ۳ لیوان بزرگ

کنجد آسیاب شده  نصف لیوان

گردو آسیاب شده نصف لیوان

روش آماده کردن " مار مرده " :

ابتدا برنج آسیاب شده را ر روی شعله تف می دهیم تا کمی دانه دانه شود ( تقریبا شبیه شکر ) . خرما را به آن می افزاییم و هم می زنیم . زمانی که خرما ها نرم شدند ، از روی شعله برداشته و گردو و کنجد آسیاب شده را به مواد اضافه کرده و مخلوط می کنیم .

پس از آنکه مواد خوب مخلوط شدند ، دوباره مواد را آسیاب می کنیم . چنانچه آسیاب نداشتیم می توانیم با دست به مدت طولانی مواد را ورز دهیم تا خوب مخلوط شوند .

در گذشته در فارسیان برای آسیاب کردن از وسیله ای به نام " سُرکو " استفاده می شد .

پس از این مرحله مواد به رنگ کاملا قهوه ای در آمده اند و به خاطر وجود خرما کمی چسبنده هستند . در این مرحله مواد را به شکل گلوله هایی در می آوریم و در طرفی می چینیم .

فرهنگ لغت فارسیان :

سُرکو : یکی از وسایل ابتدایی که کار آسیاب های امروی را انجام می داد سُرکو بود . سُرکو از دو قسمت اصلی درست می گردد .

۱- مخزن : قسمتی از تنه ی درخت که به شکل استوانه بوده و از یک سمت داخل آن را خالی می کنند . سمت دیگر که تنه سرکو است باید بسته باشد . مواد جهت مخلوط شدن درون این استوانه ریخته می شوند .

۲- همزن : همزن هم قسمتی از شاخه ی درخت می تواند باشد که استوانه ای بلند به اندازه نیم متر می باشد و برای آسیاب کردن برنج ، مخلوط کردن مواد مار مرده ، آسیاب کردن شیرین بیان و .... بکار می رود.