1

ترشی کندس

یکی از موارد مصرف کندس رسیده ، تبدیل آن به ترشی و مربا است . ترشی کندس ، چنانچه از کندس های \\\" پتو Potou درست شده باشد ، مزه ای ملس Malas دارد . اما اگر از کندس های کال Kal ( نارس ) تهیه شده باشد ، علاوه بر اینکه ترش مزه است ، کز هم می باشد . مزه ی کز ( Kaz ) ناخوشایند بوده و دهان انسان را جمع می کند

روش تهیه ی ترشی و مربای کندس به قرار زیر است .

 

ابتدا کندس های رسیده را از کندس های نارس جدا می کنید ، خار و خاشاک آنها را جدا نموده و  آنها را چندین بار می شویید . آنها را درون دیگی ریخته و روی آنها آب می گیرید تا آب بر روی کندس ها قار گیرد . زیر دیگ را روشن نموده و هم می زنید تا ته نگیرد . هم زدن را ادامه دهید تا دیگ به جوش آید . بگذارید به همین صورت دیگ بجوشد و شما علاوه بر هم زدن سعی در له کردن کندس ها می کنید . کندس ها که خوب له شدند ، زیر دیگ را خاموش کرده  بگذارید کمی سرد شوند ، آنگاه با دست کندس ها را به میزان بیشتری له کنید . پس از این مرحله دو کار می توان انجام داد

1 ) مواد له شده را درون کیسه ای بریزید تا آب آن جدا شود و درون دیگی تمیز جمع گردد . ( از این آب ، ترشی کندس تهیه می گردد. )

2) برای آنکه آب بیشتری از کندس ها بدست اید ابتدا مواد له شده را از آبکش بگذرانید ، روی تفاله ها آب بریزید و دوباره آنها را له کنید و مجدد از آبکش بگذرانید . سپس مواد را درون کیسه ریخته و آبی که از کیسه خارج می گردد را درون دیگی تمیزجمع کنید .

آبی که از کیسه جدا می گردد ، آبی زلال است اما وقتی که حجم زیادی آب جمع شد به رنگ قهوه ای در می آید . آب جمع شده را روی شعله قرار داده و هم می زنیم تا زمانی که کمی غلیظ تر گردد. برای آنکه بدانید چه زمانی ترشی کندس اماده است ، مقداری از آن را درون نعلبکی ریخته و درون یخچال فریزر قرار می دهید . چنانچه میزان کشش آن شبیه عسل باشد ، در بهترین حالت قرار دارد . اما اگر سفت تر شده باشد ، زیاد روی اجاق بوده و ممکن است مزه ای ناخوشایندی داشته باشد و اگر آبکی تر باشد هنوز جا داشته و باید بیشتر روی اجاق می گذاشتید .

چنانچه مقداری شکر به ترشی کندس خوب اضافه کنید ، یکی از بهترین مرباهای طول عمرتان در درست کرده اید .