1

نون کماج

یکی از نون های محلی فارسیان و روستاهای اطراف که در گذشته ای نچندان دور ، زمانی که در کنار اتاق ها کِـلِه ( Kele ) یا اجاق هیزمی وجود داشت نون کُماج بود . وقتی که هیزم های داخل اجاق می سوخت و تبدیل به زغالهای نیمه افروخته ی همراه با خاکستر می شد بهترین زمان برای پخت نون کُماج بود .

روش پخت نون کُماج :

پخت نون کُماج بسیار راحت است . ابتدا خمیر را آماده کنید. ( نمی گذارید خمیر پف کند) ، سپس زغالهای نیمه افروخته و خاکستر های درون کِـلِه ( Kele ) را کنار می زنید و خمیر را داخل اجاق می گذارید . سپس روی خمیر را با چند برگ می پوشانید . چنانچه فویل آلومینیوم در دسترس بود می توانید زیر و روی خمیر را با آن بپوشانید تا آلوده به خاکستر نگردد. آنگاه با زغالهای نیمه افروخته و خاکستر ها داغ را روی خمیر می پوشانید.

نگران اینکه خمیر به خاکستر آلوده می شود نباشید ، زیرا ما اعتقاد داریم خاکستر به میزان کم نوعی دواست و هیچ ضرری برای بدن ندارد .

برای آنکه متوجه شوید چه زمانی نان کماج پخته شده است هر چند دقیقه قسمتی از زغال ها ی روی نان را کنار می زنید و با انگشت بر روی نان می زنید اگر صدای تولید شده بم بود (به قول ما فارسیانی ها اگر تُپ تُپ کرد ) نان پخته شده است .

نان کماج به علت آنکه خمیرش پف نکرده ( ور نیامده است ) نان سنگینی است و اگر معده شما در هضم غذا مشکلی دارد بهتر است از آن کمتر بخورید وگرنه دچار معده درد می شوید .

تهیه نان کُماج چون خیلی سریع است شما می توانید در هر مکانی اقدام به پخت آن نمایید .

منبع:پیرباد