1

امامزاده قاسم روستای پنو

آستان امامزاده قاسم (علیه السلام) درشهرستان گالیکش، 25 کیلومتری مرکز شهرستانو در دهستان نیلکوه، روستای پنو واقع شده است. بنای اصلی ساختمان بقعه دارای شبستان بوده که به صورت چهار ضلعی ساخته شده فاقد نما می باشد گنبد کوچکی بر روی ساختمان زده شده که از دو قسمت یکی سیمانی و دیگری آلومینیومی بوده و فاقد کاشیکاری می باشد. داخل بقعه تا ارتفاع 1 متر با نمای سنگ پوشش داده شده بنای بقعه قدیمی و نیاز به بازسازی دارد. است.

بقعه متبرکه امام زاده قاسم (ع) یکی از اماکن زیارتی، نقطعه گردشگری و از افتخارات شهرستان گالیکش می باشد.

امام زاده قاسم (ع) منتصب به موسی بن جعفر (ع) می باشد.

این زیارتگاه یکی از زیارتگاههای شهرستان گالیکش در بخش مرکزی و حد فاصل روستاهای فرنگ و پنو می باشد.

این زیارتگاه در فاصله 45 کیلومتری از مرکز شهرستان در منطقه وسیع جنگلی و خوش آب و هوای کوهستانی واقع می باشد.

طبق بررسی های انجام شده از انتشار دائره جغرافیائی ستاد ارتش، در کتاب فرهنگ آبادیها نوشته دکتر محمد حسین بابلی، کتاب فرهنگ آبادیهای ایران نوشته دکتر لطف الله مفخم و لغت نامه دهخدا نوشته شده؛ فرهنگ دهی از توابع شهرستان گرگان دارای زیارتگاهی بنام امام زاده قاسم می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده خانه کاه گلی و بعضا خشت خام این زیاتگاه از ادوار بسیار گذشته چندین بار ساخته و مرمت شده است.

در سردرب آن نوشته ای از پوست حیوانی، توسط افراد قدیمی منطقه فارسیان پیدا شده و به پاسگاه ژاندارمری زمان پهلوی تحویل داده شده ولی فعلا اثری از آن نیست.

بناء جدید این زیارتگاه توسط هیأت امناء فعلی با همکاری اهالی روستای پنو، دیگر روستاهای منطقه، شهر گالیکش و برخی مسئولین در گالیکش با مصالح آجر، آهن، ایرانیت و گنبدی فلزی به اتمام رسیده و مورد استفاده قرار می گیرد. ( بناء جدید از تاریخ 3/7/71) با 100 متر مربع آغاز و طی حدود 4 سال باتمام رسید.

زائرسرای این زیارتگاه نیز تا زیر سقف نیمه تمام می باشد، ولی بودجه ای برای تکمیل آن وجود ندارد.

وجود محوطه وسیع و سرسبز، درختان گردو و پهن برگ جنگلی با قدمت زیاد، وجود چشمه ای زلال در پایین دست زیارتگاه، تاب، سرسره و امکانات بهداشتی موجود شرایط مناسبی برای زیارت و سیاحت زائرین و گردشگران و دوستداران جاذبه های زیارتی و تفریحی فراهم نموده است.

لازم به ذکر است بدلیل فاصله این زیارتگاه از روستای پنو، برق این بنا توسط انرژی خورشیدی تامین می شود.

 

زیارت نامه:

السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.

***

سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجتهای خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.