1

ساحل روستای چارقلی شهرستان گمیشان

روستای چارقلی در موقعیت ریاضی 54 درجه و2دقیقه طول شرقی و36 درجه و55 دقیقه عرض شمالی واقع گردیده است .این روستا درشهرستان گمیشان ودر4کیلومتری دهانه گرگانرود ودر 5 کیلومتری غرب روستای خواجه نفس واقع شده است. فاصله آن از مرکز شهرستان (شهر گمیش دفه) وشهر بندر ترکمن(مرکز شهرستان ترکمن) تقریبا به یک اندازه وحدود 15 کیلومتر می باشد. این روستا در سال 1393،560 خانوار و2600 نفر جمعیت دارد.(مرادی،قرنجیک:16، 93) فاصله این روستا تا مرکز استان 7/57 کیلومتر است.(مرادی،قرنجیک،1393)

موقعیت ساحل چارقلی

از روستای چارقلی تاساحل مسیر شن ریزی شده تقریبا 3کیلومتر است. (کتولی-نیازی،1394)

وجه تسمیه چارقلی

بنای اولیه روستا حدود 90 سال قبل بوده است . چارق به معنی کفشی است که چوپانان از پوست گوسفند درست می کردند وبه پاهای خود می بستند. اولین افرادی که به اینجا آمدند برای صیادی در رودخانه گرگان ودریای خزر بوده، درآن زمان چیزی به نام چکمه وجود نداشت وچون آب سرد بوده از پوست گوسفند چارق هایی را درست کردند وبه هنگام صیادی که اکثر اوقات یال به این کار اشتغال داشتند چارق به پا می کردند وازمنظر دیگران به چارق به پاها یا چارقلی ها معروف می گردند.(مرادی،قرنجیک:17،93)

شرح جاذبه

صید وصیادی درمنطقه چارقلی بسیار اهمیت دارد درحال حاضر درروستای چارقلی حدود 80درصد مردمانش به این کار اشتغال دارند که آن هم فقط در اسفند و فروردین انجام می شود وبقیه سال را بیکار هستند واین بیکاری باعث شد تا اهالی به فکر افتاده واقدام به تشکیل شرکت تعاونی منطقه نمونه گردشگری ساحل چارقلی نمایند .این ایده در سال 1392 در شورای اسلامی روستایی دوره چهارم مطرح گردید. دراین طرح امکاناتی چون محل شنا، بازارچه ساحلی، محلی برای بازی های والیبال وفوتبال ساحلی، پارک کودک ، مسجد آلاچیق پیش بینی شده است . اولویت اول در اجرای تاسیسات احداث را دسترسی مناسب از روستای چارقلی به ساحل به طول 3کیلومتربود  که درزمستان 1393 جاده آسفالته روستا تا ساحل توسط فرمانداری به بهره برداری رسید (مرادی،قرنجیک:17،93)

با توجه به وجود جاذبه های طبیعی بسیار در اطراف چارقلی ووجود خود این سواحل به عنوان جاذبه طبیغی می توان به امکان بالای چارقلی از نظر طبیعی پی برد.روستای چارقلی با داشتن دریایی آرام در دهانه گرگانرود، با چشم اندازی زیبا مسافرین وگردشگران را بویژه درایام نوروز وتابستان به سوی خود می کشاند. سواحل زیبا، تالاب، دهانه گرگانرود ،زیستگاه پرندگان ومناظر پرواز زیبای پرندگان وحشی ،امکان قایق سواری با قایق های موتوری وپارویی و ... از انواع جاذبه هایی هستند که در روستای چارقلی را به سوی خود می خوانند.( مرادی ،قرنجیک:27،93)

 

 

امکانات گردشگری : ندارد

راه دسترسی : راه های دسترسی به نقطه هدف ( ساحل چارقلی) از طریق راه خواجه نفس – چارقلی می باشد .

بهترین فصل بازدید : فصل بهار و تابستان

ملزومات ضروری برای یک گردشگر: در فصل بهاروتابستان چادر،آب آشامیدنی و مواد غذایی