1

گل فشان نفتیلجه گمیشان

گل فشان نفتیلجه گمیشان

 

گل فشان نفت لیجه در 15 کیلومتری شمالشهر گمیش تپه (جنوب غربی کویر سنگر تپه) واز مرکز استان 75 کیلومتر فاصله دارد این گل فشان به شکل یک مخروط پهن با ارتفاع کم (حدود 5متر) وقطر خارجی 500 متر بوده که بالای آن دریاچه کوچکی تشکیل گردیده است. (مرادی، قرنجیک:43،93) دریاچه ی ناشی از گل فشان، لوبیایی شکل است. و در قسمت فرورفتگی لوبیایی شکل آن، 4 تا 5 نقطه ی التهابی به چشم می خورد. ماده سیاه رنگی در فواصل زمانی نامعین با حبابی به قطر دایره 20 سانتی متر بیرون می زند و به کندی درون چاله جریان پیدا می کند و به همراه آن گاز و گل خارج می شود. کناره ی داخلی بسیار لغزنده و حالت باتلاق گونه دارد و فاقد هر نوع پوشش گیاهی است.  اصولا وجود این نوع گل فشان ها دراین ناحیه، ارتباط مستقیم با لایه های سنگی دارای ذخایر نفت ویا دیگر هیدروکربورها در حوزه دریای خزردارد.

گل فشان نفتیلجه در شرق جاده ای خاکی قرار دارد که از گمیشان به سوی مرز ترکمنستان، در جهت شمال امتداد می یابد. در این منطقه، پوشش گیاهی به حداقل می رسد. شوره زار، بیابان پست و هموار، تپه های لسی و ماسه ای کم ارتفاع، چشم انداز اطراف نفت لیجه را تشکیل می دهد. آب و هوای صحرایی، خاک شور و کم قوت سبب شده است که کشاورزی در این جا مقدور نباشد. خار، بوته های بیابانی و درختچه های گز در بعضی نقاط گسترش دارند و آن جا را در ردیف مراتع فقیر قرار داده اند.

نزدیک ترین محل مسکونی به نفتیلجه، شهر گمش تپه است. از محل گل فشان تا مرز ترکمنستان، پنج کیلومتر فاصله است. این گلفشان نیز مانند قارن یارق دارای خاصیت درمانی است.

 دراین خصوص آقای آقی پور درکتاب خود ازخاصیت درمانی آن چنین می نویسد: بزرگان تعریف می کردند بعضی از بیماران پوستی با آب آن دوش می گرفتند ویا از گل ولای آن را بر بدن خود جهت مداوا می مالیدند وسلامتی خود را باز می یافتندوهمان جا صدقه می دادند.

 

امکانات گردشگری :  ندارد   

فصل بازدید : بهار وزمستان 

  راه دسترسی : جاده خاکی

ملزومات ضروری برای یک گردشگر: در فصل بهار چادر ، آب آشامیدنی و مواد غذایی در زمستان لباس گرم وکمک های اولیه