1

تالاب گمیشان (یالچی )

تالاب گمیشان در فاصله 76 کیلومتری شمال غرب گرگان پس از گذر از گرگان ، بندرترکمن، گمیشان و خواجه نفس واقع شده است.

  این تالاب در غرب وشمال غرب گمیشان با گستره جنوبی به شمالی به مساحت 20000 هکتار و عمق متوسط یک متر واقع شده است. (مرادی، 1393)

بخش شمالی تالاب با دارا بودن شرایط مطلوب به منظور بهره وری تحقیقاتی روی گونه های پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی بعنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده است. تالاب گمیشان به دلیل تنوع زیستی ، وجود گیاهان آبزی و کنارآبزی به عنوان یک ذخیره گاه ژنتیکی با ارزش از گونه های پرندگان ، آبزیان و گیاهان آبی ، اهمیت یافته است. مشاهده بیش از 20 گونه ماهی و 100 نوع پرنده که تعدادی از آن ها نیز نادر هستند، از جمله جلوه های تماشایی تالاب گمیشان می باشد.  (سایت گمیشان)

  به طور کلی 26 گونه پستاندار در تالاب گمیشان واطراف آن شناسایی شده است تنها پستانداری که داخل تالاب گمیشان دیده می شود فک دریای خزر است که گونه ای آسیب پذیر است.

علاوه بر این تالاب به عنوان یک منطقه تفریحی ، آموزشی در سطح کشور مطرح است و در فصول مختلف سال علاقمندان بیشماری را به سوی خود جذب می کند.. (مرادی، 1393)

ترکمن های شهرستان گمیشان به تالاب یالچی می گویند.( کمی ،1394)

وجه تسمیه

در زبان ترکمنی به مکانی گفته می شود که به صورت دوره ای آب آن کم وزیاد می شود وبه علت ثابت نبودن اعتمادی به آن نیست نام یالچی به معنی مکانی فریبنده  یاد می شود.( کمی ،1394)

امکانات گردشگری : ندارد

  بهترین فصل بازدید : پاییز وزمستان 

ملزومات ضروری گردشگر در فصول خاص :  لباس گرم ،چادرکمپینگ ، آب اشامیدنی ومواد خوراکیوکمک های اولیه