1

پل آق قلا

این پل هم اکنون در مرکز شهر آق قلا واقع است و آن را به دو قسمت تقسیم می کند.

پل آق قلا به طول هفتاد متر و عرض گذرگاه حدود 30/4 متر و حداکثر ارتفاع چهارده متر از سطح آب یکی از نمونه های منحصر به فرد در استان گلستان است. پل آق قلا دارای چهار چشمه ی تقریباً نامساوی با طاق جناغی و پایه های مستحکم است. برخی منابع، پل را دارای 5 چشمه می دانند که به نظر می رسد دو دهانه کوچکتر در ضلع جنوبی و شمالی پل بوده که در اثر فرسایش خاک در این بخش، مسدود شده است.پایه های پل در جهت شرقی (مخالف جریان آب) برای شکستن فشار آب بخ صورت مثلثی (موج شکن) و در جهت غربی (موافق با جریان آّب) به صورت نیم دایره است. موج شکن های پل که اندازه ی هر یک از اضلاع مثلثی آن به 40/3 متر می رسد، در دوره ی اخیر با سیمان پوشانده شده است. بخش نیم دایره ی پایه ها در نمای غربی علاوه بر این که به عنوان پشتیبان بدنه ی پل است، با تهیدات در نظر گرفته شده و آجرکاری زیبا به صورت عامل تزیینی در آمده است. موج شکن های مثلثی و پشتیبان های نیم دایره ی پل تا نزدیک سطح آب بالا آمده و در بالای تعدادی از پشتیبان ها، قاب های مستطیلی شکلی تعبیه شده که امروزه دو عدد از آن قاب ها باقی مانده است. این قاب ها احتمالاً برای تزیین یا قرار دادن کتیبه در نظر گرفته شده است. در نمای غربی پل پشت بندها به صورت مستطیل شکل و در نمای شرقی این پشت بندها به صورت منشوری هستند که تا نزدیک تیزه ی قوس بالا می رود.

سطح گذرگاه پل از طرفین با جان پناهی به ارتفاع 10/1 متر و پهنای پنجاه سانتی متر محدود شده است. کف پل در گذشته سنگ فرش بوده ولی در دوره ی اخیر با آسفالت پوشش یافته بود که در مرمت های انجام شده به صورت سنگ فرش درآمده است. پهنای گذرگاه پل (فاصله ی بین جان پناه ها) از 20/4 – 40/4 متر متغیر است. جان پناه های پل نیز در دوره ی اخیر با سیمان پوشانده شده است.با توجه به وجود تزیینات نفیس آجری بر روی موج شکن های نیم دایره ی بخش غربی پل می توان این فرضیه را بیان کرد که این پل در زمان احداث نقش پل بند را داشته است. چرا که اجرای چنین تزییناتی در جایی که اغلب در عمق آب قرار می گیرد، سؤال برانگیز است.

در حال حاضر دیگر آثاری از قلعه ی آق قلا وجود ندارد و تنها اثر باقیمانده ای که قدمت این منطقه را به ما می گوید، پل آق قلا می باشد.با کمی کنکاش در محدوده ی پل می توان به این نتیجه رسید که معماری پل که مربوط به 50 یا 60 سال پیش می باشد، نمونه های آن ها دارای تشابهات ساختار بیرونی می باشد و عناصر تزییناتی در آن ها دارای وجوه مشترکی است.

عرض دهانه های پل از شمال به جنوب به ترتیب 5/7، 6/7 و 40/6 متر است. ارتفاع دهانه ها نیز از تیزه ی قوس تا سطح آب به ترتیب 75/9، 40/11 ، 12 و 70/10 متر و ضخامت بخش فوقانی پل از تیزه ی طاق ها تا لبه ی پل به ترتیب 10/2، 8/2، 40/2 و 2 متر است.درون اولین چشمه را از جهت شمال غربی، سکوی مستطیل شکل و بلندی به عرض 10/2 متر با آجر ساخته اند که ظاهراً همزمان با احداث پل بوده و به عنوان صفّه ای جهت استراحت و نشیمن به کار رفته است.پل آق قلا به شماره 919 در فهرست آثار تاريخي کشور به ثبت رسيده است.

 

 

 

 

وجه‌تسمیه: بدلیل قرار گرفتن در محدوده شهر آق قلا

امکانات گردشگری موجود

 سرویس بهداشتی : دارد  واحد اقامتی: ندارد    سوییت: ندارد

 راه دسترسی : دارد    نحوه دسترسی:با خودرو   بهترین فصل بازدید:تمام فصول

  ملزومات ضروری گردشگر در فصول خاص : لوازم شخصی و آب و غذا

سایر امکانات رفاهی  : فروشگاه صنایع دستی ،نیمکت و فضای سبز