1

تالاب های بین المللی آلما گل – آجی گل و آلا گل

این تالاب در شمال استان گلستان و در فاصله ی حدود 72 کیلومتری شهر گرگان ، در شمال روستای منگلی و با فاصله کمی از مرز ایران و ترکمنستان در بخش اینچه برون واقع شده شمال غربی شهرستان گنبد کاووس ومرز اینچه برون 75 کیلومتر

تالاب بین المللی آلماگل

تالاب آلماگل (آلماگل : دریاچه سیب) از مجموعه تالاب های بین المللی ایران است و مساحت آن بالغ بر 207 هکتار می باشد. این دریاچه دارای کاربری توریستی است . مساحت آلماگل حدود 207 هکتار است و از قسمت شمالی به اراضی کشاورزی و از جنوب به روستای تنگلی منتهی میشود. در عمیق ترین نقطه ،از سطح دریاهای آزاد حدود 4- متر ارتفاع دارد. آب و هوای آن  مدیترانه ای گرم و دارای تابستان های  خشک و گرم زمستان های ملایم است. رودخانه مرزی اترک واقع در شمال تالاب آلماگل که از جمله رودهای اصلی  مرزی حوزه آبریز دریای خزر می باشد، منبع اصلی تأمین آب این تالاب است. علاوه بر این بارندگی های پائیزی و زمستانی نیز آب آن را تأمین می کنند. آلماگل دریاچه ای است غنی از مواد مغذی با تولید بالا و شوری آب آن کمتر از دو تالاب آلاگل و آجی گل است.عمق آب در بیشتر نقاط 1تا 5/1 متر متغیر بوده و حداکثر به 4 متر می رسد. حواشی این تالاب در اکثر نقاط زیر پوشش نی قرار گرفته و در بخش شمالی ، رویش نی از ساحل تا داخل تالاب گسترش یافته است . اطراف تالاب در ضلع جنوبی و مسیر کانال ورودی آب را جنگل های گز پوشانده است . گونه های پرندگان به طور عمده غازها، قوها، کلشیم ها، اردکها، باکلان ها ، عقاب دریایی دم سفید ، ماهی خورک کوچک و ... می باشد . آب این تالاب به دلیل نزدیکی به کانال اصلی اترک شیرین است .عمده ترین گیاهان این تالاب گز، نی، تیغا، آلاله آبی، علف شور ، مرغ و سلمه سفید و آبزیان آن شامل سیاه ماهی ، گاو ماهی ، گامبوزیا ، کاراس، زردک ، اسبله ماهی ، کولی ، کپور معمولی و ... می باشد.

تالاب آلاگل

تالاب  آلاگل در قسمت شرقی جاده آق قلا به اینچه برون واقع شده که مساحت آن در زمان پرآبی به 2500 هکتار می رسد . این تالاب همانند تالاب های آجی گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکش های طبیعی تامین می شود . محیط های پیرامونی تالاب با پوشش نی و درختچه های گز پوشیده شده است. این تالاب از نظر کاربری توریستی برای ورزش های آبی حایز اهمیت فراوان است .

تالاب آجی گل

تالاب آجی گل در جنوب روستای تنگلی در بخش اینچه برون واقع شده و مساحت آن بالغ بر 350 هکتار می باشد. این تالاب از دو بخش تشکیل شده است. قسمت غربی آن تا حدودی عمیق بوده و عمق آن در بیشتر نقاط 1تا 5/1 متر و حداکثر 4 متر است. قسمت شرقی که به وسیله نیزاری از بخش غربی در زمان کم آبی جدا می شود و توسط باریکه ای از آب به آن راه دارد . آب این تالاب از رودخانه اترک تأمین می گردد.پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی که زمستان ها به سواحل جنوبی دریای خزر و تالابهای منطقه مهاجرت می نمایند در این مجموعه زمستان گذرانی دارند. از گونه های مهم آن میتوان به اراده‌‌ای ، تاجدار ، گیلار و همچنین غاز خاکستری، انواع سلیم هاو بسیاری از پرندگان شاخه نشینی که در فصل بهار بر روی درختچه های پیرامون تالاب جوجه آوری می نمایند ، اشاره نمود.

 

 

وجه تسمیه :  گل به معنی دریاچه و آلما به زبان محلی ( ترکمنی ) به معنی سیب – آجی ( تلخ ) آلا ( رنگارنگ  

امکانات گردشگری موجود : در پارک آلما گل امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی –  نماز خانه – سکوی نشیمن – فضای بازی کودک – قایق سواری

راه دسترسی و نحوه دسترسی : آسفالته