پرتال گردشگری استان گلستان
جاذبه های گردشگری استان گلستان به پنج زبان
فارسی | انگلیسی | روسی | چینی | عربی
Fa | En | Ru | Ch | Ar
زیرپرتال ها
دسترسی سریع به مکان های گردشگری
پرتال گردشگری

برای ورود به پرتال گردشگری ویزیت ایران اینجـــا کلیک کنید

کلیپ های گردشگری
رسیدگی به شکایات
حراست اداره کل
رسیدگی به تخلفات اداری
بازرسی و رسیدگی به شکایت اداره کل

پست الکترونیکی دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات
به منظور ارتباط مستقیم مراجعین و کارکنان با این اداره کل

Bazresi@mcth.ir


عفاف و حجاب
امر به معروف
مدیرکل میراث‌فرهنگی گلستان در کنفرانس ملی گردشگری سلامت بسکی:

کد خبر : 19169 تاریخ انتشار : پنجشنبه 06 بهمن 1401 18:29

استان گلستان می‌تواند مقصد گردشگری سلامت کشور باشد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: ایران به دلیل‌ هزینه‌های درمان ارزان، پیشرفت‌های پزشکی و تکنولوژی پزشکی یکی از کشورهای مقصد «گردشگری سلامت» است و گلستان با ۳ مرکز پزشکی هسته‌ای، نیروهای متخصص و زیرساخت مناسب در حوزه پزشکی می‌تواند مقصدی برای جذب گردشگر سلامت باشد.


استان گلستان می‌تواند مقصد گردشگری سلامت کشور باشد

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری روز پنجشنبه 6 بهمن 1401 در نخستین کنفرانس ملی گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت‌درمانی بسکی که در سالن همایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار شد، گفت: دکتر غلامعلی بسکی فعال و دوستدار محیط‌زیست چهره‌ای ملی و بین‌المللی بود که اقدامات بسیار مؤثر و ماندگاری برای مردم منطقه و استان اجرایی و به یادگار گذاشت. دکتر بسکی قدر داشته‌ها را می‌دانست که یکی از این داشته‌ها طبیعت بود و همین قدرشناسی و علاقه او را به پدر طبیعت ایران شهره کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان تصریح کرد: برگزاری این‌گونه همایش‌ها علاوه بر معرفی خدمات و ظرفیت‌های مغفول‌مانده استان در حوزه گردشگری سلامت و طبیعت‌گردی، زمینه معرفی سایر ظرفیت‌های استان را نیز فراهم می‌سازد.
او بیان کرد: ایران جزو ۱۰ کشور اول گردشگری جهان به لحاظ منابع و مواهب خدادادی است اما متأسفانه در بهره‌برداری از این منابع در رده‌های انتهایی قرارگرفته‌ایم.
ساوری در ادامه گفت: استان گلستان گذرگاه ورود و خروج از ایران به کشورهای cis است و خوشبختانه در دولت سیزدهم در راستای تقویت گردشگری ارتباط استان با کشورهای همسایه در این حوزه گسترش پیدا کرده است. باید با توسعه تعاملات و گسترش روابط بیش‌ازپیش با این کشورها پتانسیل‌ها برای جذب گردشگران به‌ویژه گردشگری سلامت را معرفی کنیم.
او با اشاره به این‌که توسعه و تقویت گردشگری موردتوجه جدی دولت سیزدهم بوده و در راستای آن اقدامات خوبی صورت گرفته است، تأکید کرد: ظرفیت‌های ویژه‌ای در گلستان وجود دارد که با احیای این ظرفیت‌ها می‌توان از طریق جذب گردشگران داخلی و خارجی ارز زیادی به استان وارد کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: گردشگری در کشور دچار نگاه‌های متفاوت و مختلف شده است و چون همه از یک پنجره واحد به گردشگری و پتانسیل‌های آن برای توسعه و رونق اقتصادی نمی‌نگرند شاهد عقب‌ماندگی فراوان در این بخش هستیم.
او تصریح کرد: ایران مقصدی ارزان برای سفر به‌ویژه گردشگری سلامت است؛ باید از این ظرفیت مغفول مانده نهایت استفاده و بهره‌مندی را ببریم.
ساوری در ادامه بیان کرد: حفاظت و حراست از محیط‌زیست جزیره آشوراده بسیار اهمیت دارد اما می‌توان با عدم مداخلات محیط زیستی توسعه صنعت گردشگری را رقم بزنیم.
او تصریح کرد: رونق اقتصادی و تولید اشتغال دو مؤلفه بسیار مهم به‌ویژه در استان کمتر توسعه‌یافته گلستان است. باید با رونق صنایعی چون گردشگری که می‌تواند آسیب بسیار کمتری نسبت به سایر صنایع به محیط‌زیست داشته باشد به این دو مؤلفه مهم دست‌یافت.

ظرفیت‌های ویژه گردشگری گلستان می‌تواند پیشران توسعه باشد
رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران نیز در این کنفرانس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های ویژه گلستان می‌توان گردشگری را در این استان به پیشران توسعه و رفاه اجتماعی تبدیل کرد.
فرید جواهرزاده با اشاره به شعار ملی گردشگری «رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» گفت: رویش اندیشه‌های نو در صنعت گردشگری با رویش در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور امکان‌پذیر است.
او تأکید کرد: فعال شدن صنعت گردشگری منجر به بهبود وضعیت اقتصادی، عبور از تورم سنگین فعلی و رشد مثبت مداوم در اقتصاد کشور است و بی‌شک توسعه صنعت گردشگری به‌عنوان عامل مهمی بر رشد اقتصاد کشور عمل کرده و رونق‌بخش دیگر بخش‌های ایران هم خواهد بود.
رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بیان کرد: جزیره آشوراده و تالاب میانکاله باارزش‌ترین زیست‌بوم شمال کشور بوده که به علت تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی منحصربه‌فرد به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش ثبت‌شده که همواره فعالان حوزه محیط‌زیست، گردشگری پایدار و میراث‌فرهنگی به این مهم در طرح‌های کلان منطقه توجه داشته و با تلاش مضاعف از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری شده است.
او اضافه کرد: بی‌شک می‌توان معیشت مردم و جامعه محلی را مبتنی بر حفاظت از طبیعت دانسته و الگوی توسعه گردشگری را بر محور جامعه توسعه‌گرا را در کشور ایجاد کنیم.
جواهرزاده با اشاره به جنگل‌های هیرکانی بیان کرد: جنگل‌های هیرکانی فاخرترین آثار طبیعی در ایران بوده که برای حفاظت از این میراث بشری باید تمام آثار ملموس و ناملموس منطقه را اجزا متشکل از یک منظومه گردشگری به‌حساب بیاوریم که در این منظومه ستاره درخشانی چون شادروان دکتر بسکی است.
این استاد دانشگاه در پایان سخنانش گفت: شخصیت دکتر بسکی متمایز از سایر میراث معنوی منطقه به‌حساب می‌آید که راه، روش، سلوک و جایگاه آموزه‌های ایشان می‌تواند نقش متمایزی در این منطقه ایفا کرده و گنجینه داشته‌های میراث طبیعی و تاریخی گلستان را با حضور خود متمایز کند.

طب ایرانی با منشأ فرهنگ بومی هیچ منافاتی با طب نوین ندارد
دبیر کمیته گردشگری طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این کنفرانس ملی گفت: طب ایرانی منشأ فرهنگ بومی مردم این دیار است و هیچ منافاتی با طب نوین و جاری ندارد و به‌عنوان طبی مکمل شناخته می‌شود.
محمد پناهی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ یک اتفاق خوب در حوزه وزارت بهداشت افتاد و آن‌هم توجه به «گردشگری طب ایرانی» به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های به حاشیه رانده‌شده و گمنام در کشور بود.
او افزود: طب ایرانی قدمتی بیش از پنج هزار سال دارد و ایرانیان از دیرباز با گیاهان دارویی آشنا بودند و این طب بافرهنگ مردم این کشور عجین شده است و امروزه می‌توان از این طب به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل برای توسعه گردشگری یادکرد.
دبیر کمیته گردشگری طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بر اساس کتاب‌های مرجع پزشکی اروپا طب هندی زیر مجموع طب ایرانی و طب یونان هم مدیون طب ایرانی است و در تمام دنیا ایرانیان ازلحاظ شخصیت حقوقی و حقیقی پرچم‌دار طب بوده، هستند و خواهند بود.
پناهی مقوله گردشگری سلامت را از مباحث تخصصی وزارت بهداشت دانست و بیان کرد: گردشگری سلامت شامل سه محور «گردشگری پزشکی مبنی بر درمان با طب نوین، طبیعت‌درمانی و تندرستی» است.
او همچنین گفت: ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در ایران وجود دارد و این مسئله باعث شده تا کشور در بحث طبیعت‌درمانی ظرفیت بسیار بی‌بدیلی داشته باشد که ازجمله آن می‌توان به ۳۷۰ چشمه آب‌های معدنی که حدود ۲۰۰ مورد آن‌ها تأسیسات مرتبط با گردشگری طبیعت‌درمانی دارد و یا ظرفیت کویر درمانی در مناطق گرم و خشک و لجن درمانی در شمال کشور اشاره کرد.
دبیر کمیته گردشگری طب ایرانی وزارت بهداشت ، تندرستی را ظرفیت سوم حوزه گردشگری سلامت برشمرد و گفت: حضور در استان‌های مختلف کشور ازجمله گلستان به دلیل ظرفیت‌های طبیعی فراوان شامل جنگل، آبشار، چشمه، رودخانه و مرتع و بیابان می‌تواند باعث ایجاد نشاءت روحی و جسمی برای گردشگران شود.

قوانین محیط زیستی کشور به بهانه تولید پول و اشتغال به سخره گرفته می‌شود
در ادامه نخستین کنفرانس ملی گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت‌درمانی بسکی عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز گفت: شرایط زیست‌محیطی کشور نشان از آن دارد که ما به بهانه تولید پول و اشتغال، قوانین محیط زیستی کشور را به سخره گرفتیم به‌طوری‌که امروز پنج دریاچه به بزرگی دریاچه ارومیه را از دست دادیم.
محمد درویش گفت: در برنامه پنج‌ساله ششم قیدشده می‌توانستیم هفت میلیارد دلار فقط از محل توریسم سلامت درآمدزایی کنیم و این‌یک ارزش بی‌بدیلی است که می‌شود با توجه به آن بدون آلوده کردن هوا، تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی و تاراج تنوع زیستی کشور، تولید پول و کارآفرینی داشت.
او افزود: گزارشی که سال گذشته وزیر نیرو در حضور رئیس‌جمهور در شورای عالی آب کشور ارائه کرد بسیار تکان‌دهنده بود چراکه گفت ما از سال ۱۳۵۷ تا امروز بیش از ۱۲۰ میلیارد مترمکعب بیشتر از آن چیزی که وارد سفره‌های آب زیرزمینی شده برداشت کردیم و گزارش دوباره وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این رقم به ۱۴۰ میلیارد مترمکعب تراز منفی رسیده است.
عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور بیان کرد: آلودگی هوا در سطح کشور نشان از آن دارد که ما به بهانه تولید پول و اشتغال، قوانین محیط زیستی کشور را به سخره گرفتیم به‌طوری‌که امروز پنج دریاچه به بزرگی دریاچه ارومیه را از دست دادیم و ایران در قرن بیست‌ویک ۲ بار رکورد فرونشست زمین را به نام خود شکست.
او بابیان این‌که سبک زندگی سالم دکتر غلامعلی بسکی می‌تواند یک الگو برای داشتن اقتصادی بدون رویکرد آب محوری باشد، گفت: دکتر بسکی مثل حرف‌های زیبایش و شعارهای قشنگش زندگی و از سلوک ساده‌زیستی پیروی می‌کرد و خوشحالم که امسال این اجلاس ملی باهدف تغییر سبک زندگی مردم ایران برگزار شده است.
تمایز گلستان در گردشگری سلامت نسبت به سایر استان‌ها
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان هم در این کنفرانس گفت: برخورداری از ظرفیت ویژه قرابت و هم‌زبانی قومیتی و همسایگی با برخی از کشورهای آسیای میانه، این استان شمالی را در بحث گردشگری سلامت از دیگر استان‌ها متمایز می‌کند.
محمدمهدی زرگران اضافه کرد: این فرصت امتیاز بزرگی برای استان گلستان است تا با تقویت زیرساخت‌های سلامت در حوزه گردشگری بتواند زمینه توسعه بیش‌ازپیش این صنعت را با همراهی خیران سلامت فراهم کند.
او بیان کرد: فعالیت‌ها و مجاهدت‌های مختلف در حوزه محیط‌زیست در کنار طبابت باعث جاودانگی نام و یاد دکتر بسکی در گلستان و کشور شده است و بارونق گردشگری سلامت در استان این نام جهانی خواهد شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: گردشگری سلامت ابعاد مختلفی دارد که قسمت عمده آن به بحث درمان در کنار سایر مباحث مانند گردش خدمات و جذب توریست برمی‌گردد.
زرگران بیان کرد: باوجود زیرساخت‌های درمانی مختلف ازجمله فعالیت مراکز نازایی، آنژیوگرافی، اتاق عمل، خدمات دندانپزشکی، درمان‌های زیبایی و رادیوتراپی، گلستان ظرفیت خوبی برای رونق صنعت گردشگری سلامت و توسعه مشاغل جدید در این حوزه دارد.
متولی موقوفات دکتر بسکی هم در این کنفرانس گفت: توسعه هر جامعه‌ای در گروی توجه به منابع طبیعی و سایر ارزش‌های مادی آن است.
خلیل فرش‌باف افزود: برای رسیدن به تراز درستی از سلامتی و داشتن آسمانی آبی و هوایی پاک در کشور و استان گلستان نیاز است که به مدل زیست‌محیطی بر پایه اقتصاد بدون نیاز به آب و با رویکرد گردشگری توجه کرد.
او شعار دکتر بسکی را حفاظت از تالاب‌ها، توجه به نوع کشت‌ها در اراضی شیب‌دار و احترام به ظرفیت زیست بومی دانست و گفت: این طبیعت میراث گران بهایی که است باید برای نسل آینده باقی بگذاریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس هم مهم‌ترین علت ماندگاری نام دکتر بسکی را وقف کردن منافع شخصی خودشان به نفع مردم اعلام و بیان کرد: رسیدن به توسعه پایدار نیازمند توجه به موضوع فرهنگ در تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اهمیت دادن به مقوله آموزش برای پرورش نسلی فرهیخته و تقویت مهارت است.
علیرضا گرایلی افزود: می‌طلبد با تقویت ارتباط حوزه صنعت و دانشگاه، زمینه توسعه فعالیت‌های کارآفرینی و دانش‌بنیان در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم شود.
این کنفرانس روز پنجشنبه 6 بهمن‌ماه 1401 با حضور امانقلیچ شادمهر نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، مهدی دهرویه معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس، محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، محمدمهدی زرگران معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان، فرید جواهرزاده رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران، محمد درویش عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و کنشگر محیط‌زیست، پژوهشگر و کویرشناس، محمد پناهی دبیر کمیته مشترک گردشگری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، بهناز بسکی مدیر بیمارستان بسکی گنبدکاووس، علیرضا گرایلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس و جمعی دیگر از مقامات و مسئولان، علاقه‌مندان، دانشگاهیان، فعالان حوزه سلامت و گردشگری در گنبدکاووس برگزار شد.
نخستین کنفرانس ملی گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت‌درمانی بسکی امروز و فردا ۶ و ۷ بهمن‌ماه در گنبدکاووس با حضور فعالان حوزه‌های گردشگری و سلامت، اعم از جوامع تأسیسات گردشگری، دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی، شرکت‌های سازنده تجهیزات پزشکی، تولیدکننده گیاهان داروئی و داروهای گیاهی، استارتاپ‌ها، شرکت‌های تسهیلگر سلامت و… در حال برگزاری است.
این کنفرانس در محورهای مختلفی ازجمله توریسم تندرستی، اصلاح سبک زندگی، پیشگیری از بیماری‌های مزمن با تغذیه، ورزش‌درمانی، نقش طبیعت‌درمانی در پیشگیری و نقاهت، آرام‌سازی و ذهن آگاهی در طبیعت، هماهنگی با انرژی‌های طبیعت، هتلینگ طبیعت‌گردی با رویکرد حفظ محیط‌زیست، برندینگ و دیجیتال مارکتینگ در توریسم سلامت، گردشگری تندرستی و توسعه پایدار در حال برگزاری است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها
میراث | میراث فرهنگی | صنایع دستی | گردشگری | اداره میراث فرهنگی | خبرهای میراث فرهنگی | اخبار | جاذبه های گردشگری | خبر | توریست | گردشگر
لطفا ما را از نظر خود مطلع کنید
ارتباط با مدیر کل

ملاقات عمومی با جناب آقای محمد جواد ساوری مدیر کل محترم, روز های سه شنبه از شروع ساعت اداری تا پایان ساعت اداری

اپلیکیشن گردشگری استان گلستان

اپلیکیشن گردشگری استان گلستان (نگارستان) معرفی جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری استان گلستان را می توانید از لینک های زیر دریافت کنید

اطلاعیه و فراخوان
اخباره مزایده و مناقصه
گفتگو و یادداشت

مشارکت در تصمیمات
سامانه ها
پیام رسان های داخلی
همراه ما باشید در پیام رسان های داخلی
سروش | گپ | آی گپ | بله
ارتباط با دستگاه

شماره تماس :
017-32261800-803
پست الکترونیک :
info@gcth.ir
آدرس :

گرگان - خیابان امام - آفتاب پانزدهم - کوی سرچشمه - جنب امامزاده نور


نظرسنجی از محتوای پرتال

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟


عالی
خوب
متوسط
بد


بازدیدهای سایت
تعداد افراد آنلاین : 9
بازدید امروز : 2672
بازدید دیروز : 3741
بازدید هفته : 18198
بازدید ماه : 97995
بازدید سال : 1032802

آخرین بروز رسانی


اعلان ها :
در حال حاضر سایت در دسترس می باشد، در غیر این صورت اطلاع رسانی خواهد شد


الزامات قانونی :
نسخه موبایل | نقشه تارنما | RSS | دفاتر پیشخوان | حریم خصوصی | بیانیه سطح خدمات | شخصی سازی | دستورالعمل بروز رسانی سایت | راهبرد مشارکت ملی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سازمان میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی استان گلستان است

[ آخرین بروزرسانی جمعه 10 فروردین 1403 14:15 ]
ارتباط با مدیرکل و معاونین

در صورتی که نیاز به دریافت پاسخ دارید , حتما ایمیل خود را وارد نمائید تا در اولین فرصت به درخواست شما پاسخ داده شود , در غیر این صورت پیغام شما بدون پاسخ خواهد بود
*
مردمی کارکنان اداره
*










پست زمینه


اندازه فونت