پرتال گردشگری استان گلستان
جاذبه های گردشگری استان گلستان به پنج زبان
فارسی | انگلیسی | روسی | چینی | عربی
Fa | En | Ru | Ch | Ar
زیرپرتال ها
دسترسی سریع به مکان های گردشگری
پرتال گردشگری

برای ورود به پرتال گردشگری ویزیت ایران اینجـــا کلیک کنید

کلیپ های گردشگری
رسیدگی به شکایات
حراست اداره کل
رسیدگی به تخلفات اداری
بازرسی و رسیدگی به شکایت اداره کل

پست الکترونیکی دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات
به منظور ارتباط مستقیم مراجعین و کارکنان با این اداره کل

Bazresi@mcth.ir


عفاف و حجاب
امر به معروف

کد خبر : 18156 تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 18:34

بررسی ساماندهی سواحل روستاهای چپاقلی و صیدآباد شهرستان بندر ترکمن/ طرح پیشنهادی گردشگری روستاهای چپاقلی و صیدآباد تشریح و بررسی شد

جلسه بررسی و ساماندهی سواحل روستاهای چپاقلی و صیدآباد شهرستان بندر ترکمن با حضور فرماندار شهرستان بندر ترکمن، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مسئولان شهرستان بندر ترکمن برگزار و در آن طرح پیشنهادی ساماندهی گردشگری روستاهای چپاقلی و صیدآباد تشریح و بررسی شد.


بررسی ساماندهی سواحل روستاهای چپاقلی و صیدآباد شهرستان بندر ترکمن/ طرح پیشنهادی گردشگری روستاهای چپاقلی و صیدآباد تشریح و بررسی شد

به‌گزارش روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، این نشست امروز سه‌شنبه 27 اردیبهشت‌ماه 1401 با حضور عبدالغفور غراوی فرماندار شهرستان بندر ترکمن، رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، کمال‌الدین آرخی بخشدار مرکزی شهرستان بندر ترکمن، داریوش رنجبر رئیس اداره محیط‌زیست استان، محمدرضا ولی‌اللهی معاون اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، دهیار و اعضای شورای اسلامی روستاهای چپاقلی و صیدآباد، مرتضی حسینقلی‌زاده مسئول دفتر فنی، محمد اسماعیل عسگری رئیس گروه برنامه‌ریزی و دبیر کمیته طرح و برنامه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، حمید منوچهری رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بندر ترکمن، نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سالن جلسات اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان برگزار شد.

اجرای طرح گردشگری در چپاقلی و صیدآباد زمینه‌ساز اشتغال و رونق اقتصادی منطقه
فرماندار شهرستان بندر ترکمن در این نشست با اشاره به پیشینه انتقال مکان روستاهای چپاقلی و صیدآباد، گفت: پیشروی آب دریا خزر در دهه 70 موجب جابه‌جایی ساکنین روستاهای چپاقلی و صیدآباد شهرستان بندر ترکمن شد. 
عبدالغفور غراوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم بومی منطقه به دلیل پس‌روی آب دریا اشتغال خود را که وابسته به دریا بود ازدست‌داده‌اند و مطالبه دارند تا در مکان قبلی روستا طرحی گردشگری ایجاد شود تا زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی برای مردم منطقه را فراهم کند.
او تصریح کرد: اجرای طرح گردشگری و بازگشت اهالی به مکان قبلی روستا خواسته قدیمی مردم روستاهای صیدآباد و چپاقلی است و مسئولان به‌عنوان خادمان مردم به دنبال عملیاتی شدن این خواسته مردم هستند.
فرماندار شهرستان بندر ترکمن تأکید کرد: با توجه به رویکرد دولت و همچنین توجه استاندار گلستان به حوزه گردشگری باید دستگاه‌های اجرایی برای توسعه گردشگری در روستاهای چپاقلی و صیدآباد اهتمام لازم را داشته باشند.
او با اشاره به این‌که باید از اراضی ساحلی استان برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی برای مردم منطقه بهره‌برداری شود، گفت: طرح ساماندهی گردشگری روستاهای چپاقلی و صیدآباد باید به لحاظ اقتصادی و مالی با نگاه واقع‌بینانه تدوین شود و برای تسریع در بهره‌برداری مردم از این طرح، اجرای آن در مراحل مختلفی برنامه‌ریزی و طرح پیشنهادی بر این اساس اصلاح شود.
غراوی بیان کرد: فرمانداری شهرستان بندر ترکمن، اداره‌کل میراث‌فرهنگی و اداره‌کل بنیاد مسکن برای اجرای طرح و ساماندهی گردشگری منطقه در کنار مردم روستاهای چپاقلی و صیدآباد هستند.
او خاطرنشان کرد: تسریع تصویب و اجرای طرح و اجرای حداقل تأسیسات با داشته‌های بومی و محیط زیستی منطقه می‌تواند سرمایه‌گذاران را برای ورود به طرح ترغیب کند ازاین‌رو مراحل اجرای حداقل‌های طرح باید تسریع شود.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی توسعه گردشگری در هر منطقه از استان را پیگیری می‌کند
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان نیز در ادامه این جلسه گفت: این جلسه به‌منظور بررسی طرح پیشنهادی ساماندهی سواحل روستای چپاقلی و صیدآباد در راستای ایجاد فرصت‌های گردشگری در منطقه و ایجاد اشتغال پایدار برای مردم بومی که به‌واسطه پس‌روی آب دریا شغل خود را از دست دادند برگزار شد.
رحمان فرمانی یادآور شد: برای پیگیری ساماندهی سواحل و توسعه گردشگری در روستاهای چپاقلی و صیدآباد ضمن تشکیل جلسات مختلف با دستگاه‌های اجرایی مرتبط، در بازدیدهای مختلف با حضور مدیران ملی، استانی و شهرستانی پتانسیل موجود منطقه ارزیابی و بررسی شد و در حال حاضر طرح پیشنهادی ساماندهی سواحل این دو روستا تدوین‌شده است.
او خاطرنشان کرد: برای نخستین اقدامات نیاز است تا مسئولان محلی با اتمام فرآیند تشکیل شرکت تعاونی از اهالی روستاهای چپاقلی و صیدآباد، استعلام‌های موردنیاز را از دستگاه‌های اجرایی مرتبط اخذ کنند.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اضافه کرد: این اداره‌کل با کلیات طرح پیشنهادی برای ساماندهی گردشگری روستاهای چپاقلی و صیدآباد موافق است؛ اداره‌کل میراث‌فرهنگی توسعه گردشگری در هر منطقه از استان را پیگیری می‌کند.
او بیان کرد: نیاز است تا اهالی روستا پس از تشکیل شرکت تعاونی به‌عنوان بهره‌بردار، طرح و درخواست اجرای آن را به اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان ارائه کنند. اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان پس از بررسی طرح و دریافت پاسخ استعلامات جمع‌بندی را به کارگروه‌های زیربنایی ارسال خواهد کرد.
فرمانی تصریح کرد: توجیه اقتصادی اجرای طرح، زیرساخت‌های طرح و توجیه‌پذیر بودن اجرای زیرساخت‌ها در طرح موردبررسی قرارگرفته و موردتوجه بهره‌بردار طرح باشد.

در ادامه این جلسه رئیس اداره محیط‌زیست استان گلستان، گفت: اجرای اکثر کاربری‌های پیش‌بینی در طرح پیشنهادی مشاور برای ساماندهی گردشگری روستاهای چپاقلی و صیدآباد شهرستان بندر ترکمن ازنظر محیط‌زیست بلامانع است.
داریوش رنجبر بیان کرد: برای دریافت نظر کارشناسی محیط‌زیست در ارتباط با این طرح لازم است مختصات کامل عرصه و طرح پیشنهادی برای استعلام به محیط‌زیست ارسال شود تا ضمن مشخص شدن حرایم عرصه اجرای طرح پاسخ استعلام برای بهره‌برداران طرح ارسال شود.

نماینده اداره‌کل منابع طبیعی استان گلستان نیز در این نشست، عنوان کرد: طبق بررسی اولیه، عرصه طرح پیشنهادی برای ساماندهی گردشگری روستاهای چپاقلی و صیدآباد در اراضی مستحدث و ساحلی است و طبق قانون امکان واگذاری این اراضی وجود ندارد به‌جز در موارد استثنا که یکی از این موارد مجاز برای واگذاری اجرای طرح‌های گردشگری است.
احسان رنجبر گفت: پس از تصویب طرح و اخذ مجوز از دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان مرتبط، این طرح در کمیته اداره‌کل منابع طبیعی استان و در سازمان جنگل‌ها بررسی و درنهایت حق بهره‌برداری از عرصه در اختیار بهره‌بردار طرح که شرکت تعاونی اهالی روستاهای چپاقلی و صیدآباد است قرار می‌گیرد.
او تأکید کرد: با توجه به ویژگی منطقه و عقب‌نشینی آب دریا و با توجه به قوانین ساخت‌وساز باید ملاحظات لازم پیش از ارسال به منابع طبیعی در طرح پیش‌بینی و دیده شود.

در این جلسه مشاور طرح به معرفی طرح پیشنهادی پرداخت و ابعاد مختلف آن ازجمله ظرفیت‌ها و محدودیت‌های اقتصادی منطقه، راهبردها و سیاست‌های پیشنهادی، برنامه فیزیکی سایت پیشنهادی طرح، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و کالبدی در صورت اجرای طرح را بیان کرد.
طرح پیشنهادی ساماندهی گردشگری روستای چپاقلی و صیدآباد شهرستان بندر ترکمن در 100 هکتار مساحت و بیش از 153 هزار مترمربع زیربنا تدوین شده است و هزینه‌های برآورد فاز ساخت پروژه بر اساس این طرح پیشنهادی بالغ‌بر 556 میلیارد تومان برآورد اولیه شده است.
در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح، نظرات، موضوعات، پیشنهاد‌ها و راهکارهای خود را به‌منظور تکمیل طرح پیشنهادی برای ساماندهی ساحل و روستای چپاقلی و صیدآباد شهرستان بندر ترکمن ارائه کردند.
 

 

 

 

برچسب ها
میراث | میراث فرهنگی | صنایع دستی | گردشگری | اداره میراث فرهنگی | خبرهای میراث فرهنگی | اخبار | جاذبه های گردشگری | خبر | توریست | گردشگر
لطفا ما را از نظر خود مطلع کنید
ارتباط با مدیر کل

ملاقات عمومی با جناب آقای محمد جواد ساوری مدیر کل محترم, روز های سه شنبه از شروع ساعت اداری تا پایان ساعت اداری

اپلیکیشن گردشگری استان گلستان

اپلیکیشن گردشگری استان گلستان (نگارستان) معرفی جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری استان گلستان را می توانید از لینک های زیر دریافت کنید

اطلاعیه و فراخوان
اخباره مزایده و مناقصه
گفتگو و یادداشت

مشارکت در تصمیمات
سامانه ها
پیام رسان های داخلی
همراه ما باشید در پیام رسان های داخلی
سروش | گپ | آی گپ | بله
ارتباط با دستگاه

شماره تماس :
017-32261800-803
پست الکترونیک :
info@gcth.ir
آدرس :

گرگان - خیابان امام - آفتاب پانزدهم - کوی سرچشمه - جنب امامزاده نور


نظرسنجی از محتوای پرتال

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟


عالی
خوب
متوسط
بد


بازدیدهای سایت
تعداد افراد آنلاین : 8
بازدید امروز : 2672
بازدید دیروز : 3741
بازدید هفته : 18198
بازدید ماه : 97995
بازدید سال : 1032802

آخرین بروز رسانی


اعلان ها :
در حال حاضر سایت در دسترس می باشد، در غیر این صورت اطلاع رسانی خواهد شد


الزامات قانونی :
نسخه موبایل | نقشه تارنما | RSS | دفاتر پیشخوان | حریم خصوصی | بیانیه سطح خدمات | شخصی سازی | دستورالعمل بروز رسانی سایت | راهبرد مشارکت ملی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سازمان میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی استان گلستان است

[ آخرین بروزرسانی سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 23:23 ]
ارتباط با مدیرکل و معاونین

در صورتی که نیاز به دریافت پاسخ دارید , حتما ایمیل خود را وارد نمائید تا در اولین فرصت به درخواست شما پاسخ داده شود , در غیر این صورت پیغام شما بدون پاسخ خواهد بود
*
مردمی کارکنان اداره
*










پست زمینه


اندازه فونت