پرتال گردشگری استان گلستان
جاذبه های گردشگری استان گلستان به پنج زبان
فارسی | انگلیسی | روسی | چینی | عربی
Fa | En | Ru | Ch | Ar
زیرپرتال ها
دسترسی سریع به مکان های گردشگری
پرتال گردشگری

برای ورود به پرتال گردشگری ویزیت ایران اینجـــا کلیک کنید

کلیپ های گردشگری
رسیدگی به شکایات
حراست اداره کل
رسیدگی به تخلفات اداری
بازرسی و رسیدگی به شکایت اداره کل

پست الکترونیکی دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات
به منظور ارتباط مستقیم مراجعین و کارکنان با این اداره کل

Bazresi@mcth.ir


عفاف و حجاب
امر به معروف

کد خبر : 18145 تاریخ انتشار : دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 18:57

بررسی مسائل مرتبط با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهرهای آق‌قلا و انبارالوم

نشست بررسی مسائل مرتبط با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرهای آق‌قلا و انبارالوم با حضور سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، فرماندار شهرستان آق‌قلا، مدیران شهری آق‌قلا و انبارالوم و معاونان و مدیران ستادی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان برگزار شد.


بررسی مسائل مرتبط با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهرهای آق‌قلا و انبارالوم

به‌گزارش روابط عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، این نشست امروز دوشنبه 26 اردیبهشت‌ماه 1401 با حضور رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، سلیمان هاشمی فرماندار شهرستان آق‌قلا، صدیقه پوری معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری آق‌قلا، ارازمحمد پقه شهردار آق‌قلا، اعضای شورای اسلامی شهر آق‌قلا، کاظم فرزانه شهردار انبارالوم، مجید رحمانی معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع، یاسر قندهاری معاون گردشگری، سارا اخوت معاون میراث‌فرهنگی، مریم حاجی‌ابراهیمی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و مرتضی حسینقلی‌زاده مسئول دفتر فنی، سیده‌فاطمه حسینی مسئول امور هماهنگی امور شهرستان‌ها و محمد اسماعیل عسگری رئیس گروه برنامه‌ریزی و دبیر کمیته طرح و برنامه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، سیدمهدی حسینی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آق‌قلا در گرگان برگزار شد.

پیگیری ثبت آق‌قلا به‌عنوان شهر ملی زیورآلات ترکمن
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در این جلسه که در راستای بررسی مسائل مرتبط با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرهای آق‌قلا و انبارالوم، برگزار شد، گفت: با توجه به پتانسیل‌های شهرستان آق‌قلا در حوزه زیورآلات ترکمن، پیشنهاد شهر ملی زیورآلات ترکمن را برای این شهر از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیگیری می‌کنیم.
رحمان فرمانی با اشاره به اجرای خانه‌های صنایع‌دستی در شهرستان آق‌قلا، تصریح کرد: ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی یک ظرفیت بسیار مناسب در راستای ساماندهی و کنترل کیفیت تولید هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است.
او بیان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آمادگی دارد تا با مشارکت شهرداری و مالکان، بناهای تاریخی موجود در شهر آق‌قلا را مرمت کند تا این بناهای فاخر با تغییر کاربری به فعالیت‌های مرتبط با گردشگری و صنایع‌دستی احیا شود.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با تأکید بر جلوگیری از فراموش‌شدن هنرهای سنتی اقوام استان، گفت: با همکاری فرمانداری شهرستان آق‌قلا، شهرداری و مشارکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان رشته های صنایع‌دستی در حال فراموشی شهرستان شناسایی و احیا شود.
او در ادامه یادآور شد: با تلاش ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان آق‌قلا و مدیریت فرماندار برنامه‌های خوبی در ایام نوروز 1401 در سطح شهرستان اجرایی شد.
فرمانی تصریح کرد: شهرستان آق‌قلا ظرفیت‌های بسیار غنی در حوزه اقوام، آداب‌ورسوم، فرهنگ و تاریخ دارد که باید از این ظرفیت‌ها به شکل مطلوبی و در راستای توسعه شهرستان بهره‌برداری شود.

لزوم توجه به صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از نقاط قوت شهرستان آق‌قلا 
فرماندار شهرستان آق‌قلا نیز در این نشست هماهنگی، گفت: مسائل تاریخی و فرهنگی شهرستان آق‌قلا و همچنین موضوعات گردشگری مرتبط با این شهرستان دارای اهمیت بسیار است ازاین‌رو این جلسه هماهنگی را با تیم کامل مدیریتی تشکیل دادیم که به جزئیات موضوعات پرداخته شود.
سلیمان هاشمی تصریح کرد: شهرستان آق‌قلا از پتانسیل‌های بسیار خاص و کم نظیری برخوردار است که به‌درستی شناخته نشده است.
او خاطرنشان کرد: بروز سیل و آب‌گرفتگی خسارات فراوانی به شهرستان آق‌قلا و تمامی حوزه‌ها به‌ویژه بخش گردشگری و میراث‌فرهنگی شهر وارد ساخت که باید تلاش کنیم این خسارات هر چه زودتر رفع شود.
فرماندار شهرستان آق‌قلا در ادامه این نشست بیان کرد: شهر انبارالوم ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری دارد که سد و قرارگیری شهر در مسیر دیوار بزرگ گرگان می تواند یکی از بهترین فرصت‌های آن باشد.
او تاکید کرد: صنایع‌دستی و تنوع محصولات در این شهرستان نقطه قوت است که می‌بایست به آن توجه ویژه شود.

لزوم تقویت زیرساخت‌های گردشگری توسط مدیریت شهری آق‌قلا
در ادامه این جلسه معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری آق‌قلا نیز گفت: با توجه به غنای تاریخی و فرهنگی شهرستان آق‌قلا پیشنهاد می‌کنیم موزه اسناد تاریخی یا موزه مردم‌شناسی در سطح شهرستان با مشارکت فرمانداری و شهرداری اجرایی شود.
صدیقه پوری خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری موضوع بسیار مهمی است که می‌بایست مورد توجه فرمانداری و مدیریت شهری قرار گیرد و درخواست داریم تا اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز در این خصوص شهرستان را یاری کند.

شهردار آق‌قلا نیز در این جلسه هماهنگی با تأکید بر این که حتما به موضوعات گردشگری شهر توجه ویژه خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: دژ تاریخی که در شهر آق‌قلا واقع‌شده نقطه قوت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری و جذب مسافران به شهرستان است که باید هر چه زودتر مرمت و بهسازی آن را آغاز کنیم.
اراز محمد پقه با اشاره به این که پل تاریخی آق‌قلا یکی از آثار تاریخی ارزشمند به‌جامانده از معماری گذشتگان است، یادآور شد: درگذشته در حوزه مرمت و ساماندهی پل تاریخی آق‌قلا اقدامات مناسبی صورت گرفته است که باید به تداوم این امر توجه ویژه شود.

شهردار انبارالوم نیز در این جلسه گفت: با توجه به قرارگیری شهر انبارالوم در مسیر دیوار تاریخی گرگان که اثری فاخر و ارزشمند در سطح کشور است می تواند عاملی برای جذب گردشگر به این شهر باشد.
کاظم فرزانه تصریح کرد: باید هرچه زودتر در راستای حرایم دیوار بزرگ گرگان در شهرستان آق‌قلا و شهر انبارالوم تعیین و تکلیف صورت گیرد.

در ادامه نشست بررسی مسائل مرتبط با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرهای آق‌قلا و انبارالوم، مجید رحمانی معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، گفت: استفاده از تشکل‌های مردم‌نهاد در شهرستان آق‌قلا به‌ویژه در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موضوعی بسیار مهم است که می‌تواند جوامع را در اقدامات اجرایی و تصمیم‌گیری موضوعات سهیم کند.

در بخش دیگری از این نشست معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: در ایام عید نوروز 1401 برنامه‌ها و جشنواره‌های بسیار زیاد و متنوعی در سطح استان برگزار شد که در شهرستان آق‌قلا نیز جشنواره‌ها و نوروزگاه‌های خوبی اجرایی شد.
یاسر قندهاری بیان کرد: معاونت گردشگری استان آمادگی هرگونه همکاری در خصوص ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی در شهرستان آق‌قلا را دارد.

در ادامه این جلسه همچنین معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: دژ شهرستان آق‌قلا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دارای شماره ملی است.
سارا اخوت خاطرنشان کرد: معاونت میراث‌فرهنگی استان آمادگی هرگونه همکاری با شهرداری آق‌قلا در راستای احیای این اثر تاریخی ارزشمند را دارد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان نیز در این جلسه بیان کرد: شهرستان آق‌قلا از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بسیار فاخر و با تنوع بالا برخوردار است که توجه به این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال مناسبی برای شهرستان باشد.
مریم حاجی ابراهیمی تاکید کرد: برای معرفی و اشاعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی که یکی از پتانسیل‌های ویژه شهرستان آق‌قلا است، شهرداری‌ها، المان سازی و مبلمان شهری را با توجه به نقوش و طرح‌های خاص و ویژه صنایع‌دستی اجرایی کنند.

اختصاص 60 میلیارد ریال در سال جاری برای اجرای بازارچه دائمی صنایع‌دستی آق‌قلا
در ادامه این نشست مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در شهرستان آق‌قلا اجرای بازارچه دائمی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است که تاکنون 58 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.
مرتضی حسینقلی‌زاده خاطرنشان کرد: برای سال جاری نیز 60 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه بازارچه صنایع‌دستی شهرستان اختصاص یافته است و هزینه اجرای کل این پروژه حدود 100 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

 

 

 

برچسب ها
میراث | میراث فرهنگی | صنایع دستی | گردشگری | اداره میراث فرهنگی | خبرهای میراث فرهنگی | اخبار | جاذبه های گردشگری | خبر | توریست | گردشگر
لطفا ما را از نظر خود مطلع کنید
ارتباط با مدیر کل

ملاقات عمومی با جناب آقای محمد جواد ساوری مدیر کل محترم, روز های سه شنبه از شروع ساعت اداری تا پایان ساعت اداری

اپلیکیشن گردشگری استان گلستان

اپلیکیشن گردشگری استان گلستان (نگارستان) معرفی جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری استان گلستان را می توانید از لینک های زیر دریافت کنید

اطلاعیه و فراخوان
اخباره مزایده و مناقصه
گفتگو و یادداشت

مشارکت در تصمیمات
سامانه ها
پیام رسان های داخلی
همراه ما باشید در پیام رسان های داخلی
سروش | گپ | آی گپ | بله
ارتباط با دستگاه

شماره تماس :
017-32261800-803
پست الکترونیک :
info@gcth.ir
آدرس :

گرگان - خیابان امام - آفتاب پانزدهم - کوی سرچشمه - جنب امامزاده نور


نظرسنجی از محتوای پرتال

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟


عالی
خوب
متوسط
بد


بازدیدهای سایت
تعداد افراد آنلاین : 10
بازدید امروز : 2672
بازدید دیروز : 3741
بازدید هفته : 18198
بازدید ماه : 97995
بازدید سال : 1032802

آخرین بروز رسانی


اعلان ها :
در حال حاضر سایت در دسترس می باشد، در غیر این صورت اطلاع رسانی خواهد شد


الزامات قانونی :
نسخه موبایل | نقشه تارنما | RSS | دفاتر پیشخوان | حریم خصوصی | بیانیه سطح خدمات | شخصی سازی | دستورالعمل بروز رسانی سایت | راهبرد مشارکت ملی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سازمان میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی استان گلستان است

[ آخرین بروزرسانی چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 22:49 ]
ارتباط با مدیرکل و معاونین

در صورتی که نیاز به دریافت پاسخ دارید , حتما ایمیل خود را وارد نمائید تا در اولین فرصت به درخواست شما پاسخ داده شود , در غیر این صورت پیغام شما بدون پاسخ خواهد بود
*
مردمی کارکنان اداره
*










پست زمینه


اندازه فونت