بهره‌مندی از معماری اسلامی در توسعه و معرفی فرهنگ اسلامی اثرگذار خواهد بود/ تأکید بر اجرای اصول معماری اسلامی در مراکز و واحدهای حوزه گردشگری استان گلستان

آیت‌الله شاهرودی نماینده مردم شریف استان گلستان در مجلس خبرگان در شورای معاونین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان که در راستای معماری اسلامی و بهره‌مندی از آن در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی برگزار شد، گفت: باید در حوزه گردشگری و مراکز و واحدهای زیرمجموعه این حوزه بر معماری اسلامی تأکید شود.

به گزارش روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، آیت‌الله عبدالهادی حسینی شاهرودی در ششمین شورای معاونین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان که با حضور رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، معاونین، مدیران ستادی و مدیران ادارات شهرستانی، در راستای معماری اسلامی و بهره‌مندی از آن در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی برگزار شد، گفت: در معماری اصیل و قدیمی شهرهای بزرگ کشور مانند مشهد مقدس، اصفهان و... مرکزیت با بناها و اماکن مذهبی بوده است که این امر در توسعه و معرفی فرهنگ اسلامی به اهالی شهر اثرگذار خواهد بود.


نماینده مردم شریف استان گلستان در مجلس خبرگان تصریح کرد: باید در حوزه گردشگری و مراکز و واحدهای زیرمجموعه این حوزه بر معماری اسلامی تأکید شود.


او بیان کرد: همه اماکن و ساختارهای معماری پیرامون ازجمله مراکز تفریحی و گردشگری، مجتمع‌های تفریحی، تفرجگاه‌ها، بوستان‌ها، مکان‌های مسکونی، اداری، مذهبی و... در فرهنگ و باورهای انسان اثرگذار است.


آیت‌الله حسینی شاهرودی خاطرنشان کرد: انسان از معماری مکان‌های موجود در شهرها الهام می‌گیرد و فرهنگ و اصول معماری مکان‌های موجود در شهرها بر انسان اثر می گذارد.


او بابیان این‌که معماری داخلی محل سکونت و اقامت می‌تواند در شکل‌گیری فرهنگ و اعتقادات ساکنین آن اثرگذار باشد، گفت: اگر محل سکونت و اقامت به شکلی طراحی شود که اعتقادات و فرهنگ اسلامی در آن رعایت شود می‌تواند در توسعه و اشاعه اسلام اثرگذار باشد.


ضرورت رعایت معماری اسلامی در فضاهای گردشگری گلستان
در ادامه این جلسه سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان نیز گفت: معماری اسلامی و حفظ حریم اسلامی باید در فضاهای زیرمجموعه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان رعایت شود زیرا این امر از طرفی به لحاظ شرعی و از سویی دیگر ازنظر اخلاق انسانی و عرفی دارای اهمیت است.


رحمان فرمانی خاطرنشان کرد: امروزه کشورها از گردشگری برای معرفی فرهنگ و هویت خود بهره می‌برند و یکی از جلوه‌های مهم فرهنگ و تمدن هر جامعه معماری است که باید در بحث ساختار ظاهری و داخلی مراکز اقامتی و پذیرایی گردشگری و همچنین در تغییر کاربری بناهای تاریخی بر اصول معماری ایرانی و اسلامی تأکید شود.


او بیان کرد: این نشست باهدف انتقال تحقیقات، مطالعات و تجربیات حضرت آیت‌الله شاهرودی در حوزه معماری اسلامی به مدیران و تصمیم گیران حوزه گردشگری استان و به‌کارگیری آن در اماکن و واحدهای گردشگری و میراث‌فرهنگی تشکیل‌شده است.


در پایان این نشست، معاونین، مدیران ستادی و شهرستانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان نظرات و دیدگاه‌های خود را پیرامون معماری اسلامی و به‌کارگیری آن در حوزه گردشگری بیان کردند.


پس‌ازاین جلسه آیت‌الله حسینی شاهرودی نماینده مردم شریف استان گلستان در مجلس خبرگان با همراهی رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از بناهای شهر تاریخی استرآباد(گرگان) بازدید کرد.


رحمان فرمانی در این بازدید با معرفی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) گزارشی از روند مرمت و احیا بافت تاریخی و سرمایه‌گذاری‌ها در راستای  مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی موجود در این اثر ارزشمند با کاربری‌های مرتبط با گردشگری و صنایع‌دستی ارائه کرد.