قابلیت‌ها و فرصت‌های صنایع دستی کردکوی

مردمان این شهرستان مسلط بر ساخت انواع هنرهای سنتی از جمله پارچه بافی سنتی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، حصیربافی و کوب‌بافی، چادرشب‌بافی، تولید پوشاک سنتی، سوزن‌دوزی، ساخت احجام چوبی، چیق‌بافی، رودوزی‌های سنتی، چوخابافی، منبت، معرق، خراطی سنتی، ملیله‌سازی نقره، چلنگری، عروسک‌سازی، و... هستند.

شهرستان کردکوی با جمعیتی بالغ بر 70246 نفر و مساحتی در حدود 815.5 کیلومتر در غرب استان گلستان و در فاصله 29 کیلوکتری گرگان واقع شده است. این شهرستان در غرب استان گلستان و از یک بخش مرکزی و سه دهستان چهارکوه، سدن رستاق غربی و شرقی با 31 روستا تشکیل شده که از شمال به شهرستان ترکمن، از جنوب به رشته کوه‌های البرز شرقی و استان سمنان، از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندرگز محدود است. جنوب این شهرستان را هم ارتفاعات البرز شرقی تشکیل می‌دهد که مهم‌ترین کوه‌های آن درازنو، زمه‌کوه، چلستان، جهان‌نما، و پلاش است.

 

این شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی، بیشترین بارش را در فصول پاییز و زمستان دارد. بارش سالانه در کردکوی شیب تند زمین، رودهای مناسبی را بوجود آورده است.

 

شهرستان کردکوی از اهمیت و پیشینه‌ای کهن برخوردار است. بر پایه شواهد تاریخی، هنگامی‌که شهر تاریخی تمیشه آبادان و محل حکمرانی بوده، این منطقه وجود داشته و جمعیتش بیش از 20000 نفر بوده است.  از لحاظ گردشگری، وجود آثار گران‌قدر تاریخی و فرهنگ چندین هزارساله، برخورداری از جاذبه های خدادادی و بکر طبیعی همچون ارتفاعات ییلاقی و آبشارهای زیبای دوآب و هفت طبقه، پارک جنگلی امام رضا(ع) و همچنین آثار فاخر هنرمندان صنایع دستی در بخش‌های جاجیم‌بافی، حصیربافی، چادرشب‌بافی و ده‌ها جاذبه گردشگری فاخر دیگر، شهرستان کردکوی را به یکی از مهمتربن قطبهای گردشگری کشور و استان تبدیل نموده است. به طوری که سالانه تعداد کثیری از گردشگری داخلی و خارجی را به خود جلب می نماید.

 

این شهرستان در زمینه‌های گردشگری، صنایع دستی و حتی اماکن زیارتی از پتانسیل‌های قابل‌توجه و خوبی برخوردار است و با توجه به قرارگرفتن این شهرستان در مسیر راه ارتباطی تهران به مشهد، فرصت و زمینه خوبی برای توسعه صنعت گردشگری دارد. هم‌چنین به واسطه وجود محوطه‌ها و اماکن بی بدیل تاریخی همانند دیوار تمیشه و برج رادکان در این شهرستان که از شهرت جهانی برخوردارند، می‌شود انتظار داشت که در آینده‌ای نه چندان دور، گردشگران خارجی نیز به این شهرستان سفر کنند.

 

همچنین، برخورداری شهرستان از پیشینه تاریخی و فرهنگی چندین هزارساله که استقرار شهر تمیشه در دوره ساسانی و سکنای مردم در منطقه‌ وسیع هزارجریب شرقی، خود گواه این مدعاست. این پیشینه تاریخی که در واقع با فرهنگ متنوع و اصیل عجین شده در خود معارف، دانش ها، هنر، موسیقی و کلیه آثار فاخر گذشتگان را از نسل های قبلی برای آیندگان به ارمغان آورده است که صنایع دستی غنی این شهرستان که از آثار گرانبهای آن فرهنگ اصیل است.

 

مردمان این شهرستان مسلط بر ساخت انواع هنرهای سنتی از جمله پارچه بافی سنتی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، حصیربافی و کوب‌بافی، چادرشب‌بافی، تولید پوشاک سنتی، سوزن‌دوزی، ساخت احجام چوبی، چیق‌بافی، رودوزی‌های سنتی، چوخابافی، منبت، معرق، خراطی سنتی، ملیله‌سازی نقره، چلنگری، عروسک‌سازی، و... هستند.

 

با توجه به اهمیت آموزش در حفظ و حراست از این هنر ارزشمند،  برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در روستاها با همکاری بخشداری و دهیاری‌ها، اداره فنی و حرفه‌ای- اداره بهزیستی- کمیته امداد اما خمینی(ره)، آموزش شاغلین  با حضور هنرمندان شاغل جهت ارتقای سطح کیفی محصولات به صورت دوره ای انجام و آموزش کودکان برای اولین بار در سطح کشور آموزش دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و دبستانی به منظور هویت‌یابی و همچنین غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان آغاز شده است.

 

* گلی ذورقی شیبک کارشناس صنایع دستی شهرستان کردکوی